Klasse 46 på Emballasjeskolen er den største klassen på mange år. Vi tror det avspeiler emballasjens betydning og behovet for å kunne mer om emballeringsfaget.

Klasse 46 har en fin fordeling mellom brukere og leverandører av emballasje. Her finner vi folk fra Diplom-Is, Drytech, Grilstad og TINE på brukersiden, mens leverandørene er representert av BEWi, Elopak, Glomma Papp, Nordic Pack, Norstamp og VPK Peterson Sykkylven.

Bedriftsbesøk hos Diplom-Is
Behovet for kompetanse og interessen for emballasje er noe alle har felles, enten de er unge og nettopp har begynt i faget, eller de har noen år på baken og trenger faglig påfyll.

Vi ble med da Emballasjeskolen under sin siste samling i Oslo skulle på besøk til Diplom-Is Hagan, der emballasjeutvikler Kristin Hærnes Ihlen, en av elevene i klasse 46, også var vertskap.

Hun fortalte om litt om bedriften som i 2015 omsatte for 988,2 millioner kroner og solgte 21,9 millioner liter is, før hele klassen fikk se hvordan isen lages og emballeres ved anlegget på Hagan nord for Oslo.

Vi slo av en prat med noen av elevene underveis i omvisningen.

Fint med mange bedriftsbesøk

Bak fra venstre: Bianca Heidenberg, Ida Christine Engsmyr, Martine Nyhus, Kristine Hærnes Ihlen, Morten Enevold, Lars Opsahl Rekke to: Rune Bakken, Odd Arne Taftø, Magnus Karlsson, Heine Andersen, Joachim Begby, Tom Leon Bjerknesli Foran: Roger Tørriseng, Stig Leo Hagen, Yngve, Marius Opperud
Bak fra venstre: Bianca Heidenberg, Ida Christine Engsmyr, Martine Nyhus, Kristine Hærnes Ihlen, Morten Enevold, Lars Opsahl, Rekke to: Rune Bakken, Odd Arne Taftø, Magnus Karlsson, Heine Andersen, Joachim Begby, Tom Leon Bjerknesli, Foran: Roger Tørriseng, Stig Leo Hagen, Yngve, Marius Opperud

– Jeg har mye å lære, da jeg ikke har jobbet med emballasje så lenge, og på Emballasjeskolen får man et godt innblikk i emballasjefaget, sier Odd Arne Taftø, som jobber som planlegger/innkjøp på Tine Sentrallager Heimdal i Trondheim.

Hans kollega, emballasjeutvikler Magnus Karlsson syns at de mange bedriftsbesøkene er noe av det beste ved Emballasjeskolen.

– Jeg har holdt på med dette en stund, men aldri fått vært på bedriftsbesøk før jeg begynte på Emballasjeskolen. Jeg er veldig positivt overrasket over at vi har fått vært på besøk hos så mange bedrifter, og det syns jeg er det beste ved å gå på Emballasjeskolen, sa han.

En sosial gjeng
Lars Opsahl, Quality Engineer i Elopak, fortalte at fartstiden hans i emballasjebransjen er relativt kort, men at han har mangeårig industribakgrunn fra Glava i Askim.

– Dette er fin måte å skaffe seg kunnskap om hvordan emballasjebransjen fungerer, sa han.

Ida Christine Engsmyr og Joachim R. Begby i Nordic Pack er blant de aller yngste i klasse 46, men de ser ikke ut til å ha noen problemer med å finne seg til rette i klassen.

– Vi er en sosial gjeng der alle er med på alle aktiviteter, fortalte de. Dette utsagnet ble bekreftet av Bianca Heidenberg i Glomma Papp, Odd Arne Taftø i Tine og Roger Tørriseng i Grilstad.

Har vært gjennom mye sammen

I løpet av de fire samlingene har de 17 elevene vært på bedriftsbesøk hos Glomma Papp, VPK Peterson, RPC Promens Kambo, Tine Sentrallager Heimdal, Trondheim Eskefabrikk, Skipnes Etikett, Nidar, Jotun, Norner, Norstamp, Diplom-Is og ROAF.

De har fått forelesninger om design for gjenvinning, emballering av matvarer, samsvarserklæringer, forskrifter og EU-direktiver om matkontaktmaterialer, de forskjellige emballasjematerialene, emballasjeoptimering, handlekurv og indikator, logistikk, pakketeknikk, sporbarhet, kommunikasjon, trykk og markedsføring, med mer.

Elevene stiller velvillig opp på klassebilder

Det har blitt gjennomført gruppeeksamener for hver samling, og den avsluttende eksamenen skal gjennomføres i juni. For å få diplom må elevene også levere en diplomutgave med påfølgende muntlig høring i desember 2017.

Klasse 47 starter opp i Fredrikstad 18. september 2017, og påmelding kan gjøres nå.

Frist for påmelding er 4. september 2017

Program for Emballasjeskolen klasse 47, 2017/2018:

Samling I  Fredrikstad  18 – 21. september
Samling II  Bergen  20. – 23. november
Samling III  Sandefjord  22. – 25. januar 2018
Samling IV  Oslo  23. – 25. april 2018
Skriftlig eksamen  Oslo  08. juni 2018
Muntlig presentasjon  Oslo  30. november 2018

Kursavgift for Emballasjeskolen klasse 47: 36 000 kroner for medlemmer i Emballasjeforeningen 40 000 kroner for ikke-medlemmer

Avgiften dekker alle undervisningskostnader, inkludert faglærers oppgaveretting. Skoleavgiften dekker ikke kostnader til transport og opphold under samlingene.

Elever ved Emballasjeskolen kan delta på alle arrangementer i regi av Emballasjeforeningen til selvkost.

Lurer du på noe?
Undervisningsleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen har ledet Emballasjeskolen i mange år og svarer gjerne på spørsmål:

mobil: 900 93 833 epost: yngve@emballasjeforeningen.no