Krav til økt material-gjenvinning og forslag om forskriftsregulering av produsentansvaret var hete temaer på Emballasjedagene.

– En eventuell forskrift vil endre markedet. Og selv om intensjonene er gode, må Emballasjeforeningen følge godt med for at resultatet skal bli optimalt, sa Thomas Eie, styreleder i Emballasjeforeningen, da han åpnet Emballasjedagene 2016.

Departementet avgjør

Pål Spillum redegjorde for Miljødirektoratets forslag og kom med tips til høringsuttalelser.
Pål Spillum ba folk om å spisse høringsuttalelsene.

Pål Spillum, seksjonssjef i seksjon for avfall og gjenvinning, var på Emballasjedagene for å kaste lys over Miljødirektoratets forslag om forskriftsregulering av emballasje-innsamlingen i Norge.

– Bransjeavtalene gir ikke sanksjonsrett mot nye aktører som ikke følger dem. Derfor er de etter vårt syn ikke aktuelle lenger, men det er opp til departementet å avgjøre dette, sa han.

Spillum sa at den foreslåtte forskriften er ment å sikre like konkurransevilkår i gjenvinningsbransjen. Han mener også at dette vil være et verktøy for å stoppe «gratispassasjerene» som ikke har deltatt i emballasjedugnaden.

Miljødirektoratets forslag er nå til behandling i departementet, og deretter skal det sendes ut på høring. Spillum oppfordret alle som vil sende inn et høringsinnspill om å spisse budskapet.

– Lag en ingress og en kort oppsummering over hva dere mener og send gjerne høringsinnspill sammen med andre. Da veier det tyngre, sa han.

Makroøkonomiske utsikter

Marius Gonsholt Hov

Marius Gonsholt Hov, seniorøkonom i Handelsbanken, ga et innblikk i framtidsutsiktene lmed sin makroøkonomiske «værmelding».

En økende andel eldre arbeidstakere som ønsker å jobbe mindre, vil føre til færre yrkesaktive.

– Produktivitetsraten går ned, både i Norge og ute. Veksten avtar i Norge, men den gode nyheten er at vekstbunnen er passert, sa Gonsholt Hov.

Viktig med optimering

Bjørn Malm er leder for samfunnsansvar i Tine.
-Det er viktig med emballasjeoptimering, sa Bjørn Malm.

Bjørn Malm, som er leder samfunnsansvar i TINE SA, fastslo at vi tærer altfor hardt på våre ressurser. – Jorden trenger 18 måneder på å regenerere det vi tar ut på ett år, sa han.

Selv om emballasje ikke er med i TINEs klimaregnskap, er den en viktig del av verdikjeden. Og miljøaspektet knyttet til emballasje blir stadig viktigere for selskapet som er en stor forbruker av forpakninger.

– Det er viktig med optimering av emballasjemengden. Vi er også opptatt av å sørge for at brukt emballasje ikke forsøpler og å få folk til å putte brukt emballasje i riktig returstrøm, sa Malm.

TINE har vært en av pionerene i Norge når det gjelder bruk av bioplast, og fra 2017 vil selskapet bruke fornybar plast i barrierebelegget på alle melkekartonger. Selskapet gjennomfører også tester for å bruke fornybar plast på brunost og juice.

Unngå at bioøkonomi kommer i konflikt med mat

Gaute Lenvik i NHO Mat & Drikke snakket om Bioøkonomi.
Gaute Lenvik i NHO Mat & Drikke snakket om bioøkonomi.

Ifølge Gaute Lenvik, direktør nærings- og matpolitikk i NHO Mat og Drikke, uttalte regjeringen allerede i 2014 at det må skje en overgang til produkter og tjenester som gir betydelig mindre negative konsekvenser for klima og miljø enn i dag.

– Noe av det viktigste med bioøkonomi, er at den ikke kommer i konflikt med mat. Sirkulær økonomi innebærer å gjenbruke ressursene lengst mulig før de varmegjenvinnes, sa han.

Selv om dagen startet med og var preget av de mange utfordringene og kravene emballasjesektoren står overfor i fremtiden, var det også tid for feiring av gode resultater i året som har gått, med utdeling av ScanStar, Optimeringsprisen og Emballasjefagprisen.

Dessuten var underholdningen topp og stemningen god utover i de små timer.

De besøkende på Emballasjedagene 2016 fikk mange utfordringer å forholde seg til, uten at det ødela stemningen.
De besøkende på Emballasjedagene 2016 bidro til god stemning i Sandefjord.

Følg med for flere artikler samt videointervjuer fra Emballasjedagene i dagene fremover.