Emballasjeforeningen inngår plastpartnerskap med myndighetene

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og adm.dir. i Emballasjeforeningen, Kari Bunes. FOTO: Andreas Pihlstrøm, NHO.

Emballasjeforeningen er en av flere organisasjoner i næringslivet som inngår plastpartnerskap med Klima- og miljødepartementet.

Formålet med partnerskapet er å redusere bruken av engangsprodukter i plast.

– Plastforsøpling og plastforurensning er blant verdens største miljøproblemer, og det haster med å få ned forbruket, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, i en pressemelding.

Han forteller at partnerskapet skal sørge for at Klima- og miljødepartementet og næringslivet samarbeider for å finne gode erstatninger til engangsplast for oppbevaring av hurtigmat og -drikke, og hindre at plast havner som søppel i naturen.

Plastpartnerskapet tar utgangspunkt i FNs bærekraftsmål, og er et ledd i den norske oppfølgingen av EUs direktiv om plastprodukter.

Reduksjon frem mot 2026

Formålet er redusert forbruk av engangsbeholdere for hurtigmat eller ta-med-mat, inkludert drikkebegre med lokk, som er laget helt eller delvis i plast. Norges mål er å redusere forbruket av disse produktene med 50 prosent innen 2026.

–  Vi har gode og lange tradisjoner med de fremforhandlede bransjeavtalene som ble signert i 1998, og både næringsliv og myndigheter er enige om at det var vellykket. Derfor setter vi pris på at vi nå har fått på plass en ny avtale innenfor arbeidet med reduksjon av disse produktene, sier Kari Bunes, adm.dir. i Emballasjeforeningen.

Avtalen kan leses her.

Gruppebilde fra signeringen. FOTO: Jo Randen, Klima- og miljødepartementet.

Store organisasjoner er med

I tillegg til Emballasjeforeningen, har organisasjonene Næringslivets Hovedorganisasjon, Virke, NHO Mat og Drikke, NHO Reiseliv, NHO Service og Handel, og Handel og Kontor Norge sluttet seg til partnerskapet.

– Jeg vet at næringslivet selv sitter på mange gode løsninger, og gjennom plastpartnerskapet kan disse ideene deles og settes ut i livet, sier statsråd Bjelland Eriksen.

Partnerskapet er åpent for både offentlige og private virksomheter, og virksomheter som tilslutter seg partnerskapet, forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å redusere eget forbruk av de aktuelle plastproduktene. Virksomhetene bestemmer selv hvilke tiltak som treffer best hos seg.

Ønsker flere virksomheter velkommen

I tillegg til å forplikte seg til å gjennomføre tiltak, skal virksomhetene i plastpartnerskapet også drive holdningsskapende arbeid for å redusere forsøplingen fra engangsdrikkebegre og matbeholdere, og de skal rapportere på forbruket av slike produkter.

Først ut til å signere avtalen er bedriftene Norengros, som blant annet distribuerer ulike engangsprodukter i plast til bedrifter, Reitan Convenience, som eier merkevarer som Narvesen og 7-Eleven, og NorgesGruppen.

– Vi håper så mange virksomheter som mulig ønsker å tilslutte seg avtalen, sier Bunes.

Medlemsbedrifter i Emballasjeforeningen som ønsker å tilslutte seg avtalen, kan kontakte oss på post@emballasjeforeningen.no