En fersk rapport viser at produksjonen står for 70 prosent av klimabelastningen fra matprodukter, mens forarbeid, kjøling og logistikk står for 29 prosent. Bruk av emballasje utgjør kun 1 prosent.

Teknologisk Institut er dansk representant i Scandinavian Packaging Association (SPA). Emballasjeforeningen representerer Norge og har for tiden har lederansvaret for konsortiet. Øvrige medlemsland i SPA er Sverige (Interessentföreningen Packforsk) og Finland (Finish Packaging Association).

Det er danske DTU som har laget rapporten som omtales i siste utgave av Emballage & Transport fra Teknologisk Institut.

– Med dette i tankene er det innlysende at der er uklokt å spare på emballasjen og risikere ødelagte matvarer, når opptil 99 prosent av belastningen allerede er innløst, resonnerer sentersjef Lars Germann i siste utgave av Emballage & Transport.

Uklokt å spare på emballasje
Dette betyr ikke at man skal slutte å utvikle mer miljøvennlig emballasje eller forhindre matsvinn på andre måter.

I Danmark gjennomfører man nå en stor satsing på å redusere matsvinn og å utvikle mer bærekraftig emballasje.

En aktivitetsplan skal gjennomføres frem til utgangen av 2018. En av strategiene er å utvikle «ressurseffektive bedrifter», da det kan styrke konkurranseevnen å produsere ressurseffektivt.

Et annet tema er «Grønt forbruk», der produktene produseres med få ressurser og begrenset matsvinn.

Reduksjon av matsvinn
Teknologisk Institut vil bruke disse temaene til å redusere matsvinn i alle deler av verdikjeden for matvarer. De vil også arbeide for at den samlede miljøbelastningen fra emballasje blir mindre.

Målgruppen er næringsmiddelindustri og emballasjeprodusenter, inklusiv deres kunder.

Dette er en gruppe bedrifter som opplever press fra leverandører, kunder og myndigheter til å ta miljøansvar, samtidig de som de må ha positive tall på bunnlinjen for å overleve.

De fleste av disse bedriftene har allerede kommet langt når det gjelder ressursoptimering, men trolig kan verdien av svinnstrømmene, som finnes i enhver produksjon, utnyttes bedre.

Sirkulær økonomi er en god ide
For å redusere matsvinnet, må matindustri og emballasjeprodusenter utvikle emballasje som imøtekommer forbrukernes etterspørsel mat som kan holde seg frisk lenge.

Dette kan blant annet løses ved å produsere porsjonsstørrelser som passer individuelle behov.

Å gjøre seg kjent med tankegangen rundt sirkulær økonomi er en god ide, både for å kunne møte fremtidige myndighetskrav og fordi det er en god forretningsløsning å ta vare på ressursene og reduser matsvinn.