Med 140 gjester, helstekt gris og to band i partyteltet utenfor lokalene i Askim, feiet Dynatec sine første 30 år som bedrift 9. juni.

Blant gjestene var ordførerne i både Askim, Spydeberg og Eidsberg, samt ansatte, leverandører og andre som ville kaste glans over jubilanten.

Grunnlegger og eier Josef Filtvedt gliste bredt da han mottok godord, blomster og diplomer fra de prominente gjestene.

All time high

Henning Solberg, Josef Filtvedt og Kurt Pedersen.
Henning Solberg, Josef Filtvedt og Kurt Pedersen ønsket velkommen til feiringen.

Ifølge salgssjef Kurt Pedersen har han flere grunner til å le. Bedriften er nemlig inne i en svært god periode.

– 2016 ble «all time high» for oss, og 2017 ser ut til å bli enda bedre, fortalte han.

Dynatec leverer både pakkemaskiner og komplette linjer til bakeri-, kjøtt-, fisk- og kyllingindustri, med mer, og ifølge Pedersen går det bra i alle bransjer samtidig, både i Norge og Sverige.
– Vi har skaffet oss en bredere plattform og satser på å levere helhetlig løsninger. Vi tar gjerne på oss vanskelige oppgaver, og det får vi igjen for, sier han.

Satser på teknologi

Tore Enes blant de 140 gjestene i partyteltet.

Dynatec har nå cirka 85 ansatte fordelt på Dynatec i Sverige og Norge, verkstedbedriften Dynatec SMV og Dynatec Engineering.

Og flere ansettelser kommer, ifølge markedsfører Rune Holter, som sier at selskapet på sikt satser på å bygge opp et stort teknologisenter ved siden av dagens lokasjon.

I tillegg til å levere pakke- og produksjonslinjer til næringsmiddelindustrien gjør Dynatec seg bemerket som teknologiselskap, der de blant annet stor foran et stort gjennombrudd når det gjelder silisium for solcelleenergi.

Tuftet på robothåndtering
Josef Filtvedt fra Spydeberg startet Dynatec sammen med sin gode venn og sambygding Johan Heggelund i 1987.  Og selv om starten ikke var enkel, kom bedriften seg over oppstartsproblemene og flyttet fra Spydeberg til Askim i 2006.

– Vi ønsket å tufte oss på robothåndtering, sier Filtvedt i et intervju med Smaalenene i forbindelse med jubileet. Navnet Dynatec er satt sammen av det greske ordet for kraft (dynamis) og det engelske «technology».

I starten var selskapet fokusert på bakervarer, spesielt lomper og lefser. Men med agenturer på pakkemaskiner  og transportbånd fikk selskapet etter hvert innpass i andre deler av næringsmiddelindustri, som kjøtt, fisk og kylling.

Komplette produksjonslinjer

Dynatec SMV har selv laget de dekorative blomsterstativene.

– Vi leverer komplette bakerier. Utover dette tar maskinene våre seg av den «tørre enden» – pakking og kontroll. Vi leverer også robotanlegg til tyngre industri, for eksempel oljeindustrien, sier Filtvedt.

På kundelisten finner vi navn som Orkla Foods Norge, Nortura, Fatland, Rockwool, Pågen, Vom & Hundemat, Glava, Elkem, Rikshospitalet, BaneNor og Instituttet for Energiteknikk.

I 2010 overlot Filtvedt jobben som daglig leder til Henning Solberg, mens han selv er teknisk sjef og liker å løse vanskelige problemer. Helge Lars Berger er styreformann.

Nysgjerrighet og virketrang
Ifølge Josef Filtvedt har nysgjerrighet og virketrang vært drivkrefter for hans innsats i Dynatec. I takketalen føyde han til medarbeidernes egenskaper.

– Vennskap, tålmodighet og utholdenhet er nøkkelord. Det har kommet godt med alle de gangene dere har måttet gnage småstein når jeg har vært utålmodig. Tusen takk, dere er min stolthet, sa han.

Dynatec har vært medlem i Emballasjeforeningen siden 2015. Gratulerer med 30-årsjubileet!