Barna våre vil spørre hva vi har gjort
Gjør noe!

Møt Dagfinn Hansen

Som Emballasjeforeningens nye prosjektmedarbeider for The Bioeconomy Region, har Dagfinn Hansen klare mål om å bidra til å endre emballasjebruken hos skandinaviske matprodusenter.

Vil ta vare på miljøet

Dagfinn Hansen, ny prosjektmedarbeider for The Bioeconomy Region
Han har som mål å få 100 norske bedrifter til å velge emballasje laget av råvarer fra skogen.

– Jeg syns denne jobben er meningsfull og spennende. Vi har fått FNs bærekraftmål og de nye direktivene fra EU, men det blir mye prat i «tynn luft». Det gjøres altfor lite, men det vil jeg forsøke å rette på, sier Dagfinn Hansen entusiastisk.

Er ikke klar for et liv på sofaen

Han fylte 70 år i 2018. Dermed måtte han trekke seg tilbake fra jobben som Markedsdirektør Norge og Island hos Elopak, som har vært hans arbeidsgiver i 20 år.

Han var imidlertid ikke klar for et liv på sofaen og har startet selskapet Strategisikring der han jobber som frilans rådgiver.

Her er han er blant annet engasjert som prosjektmedarbeider for The Bioeconomy Region, som har som mål å utvikle og øke bruken av emballasje laget av råstoff fra norske og svenske skoger.

Økonom med industribakgrunn

Hvem er så denne mannen som har som mål å få 100 bedrifter til å prøve emballasje som er laget av skogsbasert råvare?

– Jeg er en industrimann, det er første gang jeg jobber for en offentlig organisasjon, sier Dagfinn Hansen. Han tar gjerne et tilbakeblikk over karrièren, som begynte med utdannelse som siviløkonom i BI i 1974.

Yrkeskarrieren startet i Elkem, der han blant annet bygget opp og implementerte moderne rapporterings- og konsolideringssystemer for Elkemgruppen. Arbeidet ble belønnet med Farmand-prisen, som var meget anerkjent på 70- og 80-tallet.

I 1983 fortsatte han karrièren i Norweld og Nycomed, før han begynte som administrerende direktør i HandiCare. Deretter skulle han forsøke å lære amerikanerne å bygge biler som Markedsdirektør i Metronor. Det ble litt «motbakke», når inntrykket var at Norge var en by i Sverige.

Utstasjonert i Østerrike og USA

– Fra Metronor gikk ferden til USA, der jeg solgte høyteknologisk utstyr for å beregne avvik fra Cad-systemene på dobbeltkrumme flater. Disse blir typisk implementert i produksjonslinjer for biler.

– I Nycomed ble jeg stasjonert i Østerrike i ett år, uten å kunne noe særlig mer enn «an, auf, hinter, in, neben» da jeg kom. Det var kjempespennende og et minne for livet. Det tyske vokabularet ble også utvidet.

Dagfinn Hansen har hatt engelsk som arbeidsspråk i 20 år og snakker flytende tysk og litt fransk. Han har hjulpet bedrifter med trening av ledergrupper i samarbeid med psykologer i TeamWork DA.

– I Elopak var jeg en av forfatterne av miljørapporten Future Proofed Packaging som ble utgitt i 2010. Den beskriver veien mot absolutt bærekraft i 2020. Det er ikke lenge igjen, men det har blitt gjort mange veldig bra prosjekter. Dog er det fremdeles mye å gjøre!

Daværende konsernsjef Niels Petter Wright skrev i rapporten at Elopak har som mål om null miljøpåvirkning fra sin virksomhet. Og det er omtrent fra dette punktet Dagfinn Hansen akter å ta ballen videre. Ikke på vegne av Elopak, men The Bioeconomy Region.

På begge sider av svenskegrensen

Norsk-svensk skogprosjekt

Interreg-prosjektet «The Bioeconomy Region» har som mål at fylkene på begge sider av svenskegrensen skal bli internasjonalt ledende på å ta i bruk skogen som råvare for produkter.

Hedmark, Oppland, Akershus og Østfold deltar fra norsk side, sammen med Värmland og Dalarna på den andre siden av kjølen.

Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen, sitter i styringsgruppen i prosjektet, der det nylig ble besluttet at foreningen skal overta en prosjektfunksjon. Dagfinn Hansen ble hentet inn eksternt til oppgaven.

I prosjektet skal man blant annet teste emballasje fra skogsbasert råvare i eksisterende pilotanlegg. Slike oppgaver virker perfekte for en industrimann som ikke er klar for å ligge på sofaen og ønsker å gi et bidrag for framtidige generasjoner.

Opptatt av miljø, klima og råvarer

– Jeg har alltid vært opptatt av miljø, klima og råvarer. Kloden består av et endelig system, mens politikere kun snakker om vekst. Hvor fører det hen? Vi må blant annet se på hvor miljøvennlig emballasjen er og hvilken påvirkning industrien har på dette systemet. Dog er det viktig å påpeke at emballasjens primære mål er å beskytte produktet.

I rapporten fra Elopak er det fokus på råvarer, energibruk, logistikk, resirkulering og kultur i selskapet. Ved utvikling av nye produkter, skal bærekraft og miljø inn i vurderingen.

– Det kan være vanskelig for den enkelte bedrift å trekke politiske signaler ned til hva man skal gjøre i praksis. Jeg mener det er her man må være kreativ og åpen for nye løsninger, samtidig som man må ha fokus på økt konkurransekraft og spare kostnader. Det som er helt sikkert, er at barna våre kommer til å spørre hva i all verden vi har holdt på med. Jeg syns prosjektet er bra og jeg vil gjerne bidra til å støtte opp om det.

Det må gjøres noe

– Det viktigste er at vi fortsatt må bruke emballasje som beskytter produktet godt nok. I en kartong fra Elopak står produktet for det aller meste av klimapåvirkningen, og dårlig emballasje vil føre til at mer ressurser kastes. Det må vi unngå.

Men Dagfinn Hansen ser lyst på oppgaven og er mer offensiv enn optimistisk.

– Vi lever ikke av håp, vi lever av action. Et sted må vi begynne, og verdens rikeste land bør være i stand til å få til noe før 2030. Jeg har som mål å få med 100 bedrifter til å teste om råvarer fra skogen kan beskytte varene like bra og samtidig være et konkurransedyktig.

- Jeg har som mål å få 100 bedrifter til å bruke emballasje laget med råvarer fra skogen, sier han
Fylkerpå begge sider av grensen er med i Interreg-prosjektet The Bioeconomy Region.

Dagfinn Hansen
Dagfinn Hansen er født – og bor fortsatt i Oslo, er gift og har tre barn og tre barnebarn. Han er ansatt som prosjektmedarbeider for The Bioeconomy Region i halv stilling fra 1. mars 2019 til 31. mars 2020.

Kontakt:
dagfinn@emballasjeforeningen.no