Kjeldsberg Kaffebrenneri
Brenner for kaffe, emballasje og samarbeid

Nytt medlem i Emballasjeforeningen

Ett av de mange nye medlemmene i Emballasjeforeningen er Kjeldsberg Kaffebrenneri. Vi tok en tur til Trondheim for å bli litt mer kjent med dem.

«Kjeldsberg er et lokalt kaffebrenneri i Trondheim med lange tradisjoner og sterk lidenskap for kaffe», står det på selskapets nettside. Selvfølgelig ble vi vartet opp med velsmakende kaffe og tatt godt imot av administrerende direktør Jan Erik Glimsholt og to av hans medarbeidere, Malin Wemundstad og Pål Rye.

EMBALLERING AV KAFFE

Administrerende direktør Jan Erik Glimsholt. Markedsansvarlig Malin Wemundstad, og Produksjonssjef Pål Rye i Kjeldsberg Kaffebrenneri.
Kjeldsberg har doblet holdbarheten med bedre emballasje.
Grunnlagt i 1856

– Selskapet har eksistert siden 1856, og kaffe har vært en viktig del av virksomheten hele tiden, forteller Glimsholt. Fra 70-tallet begynte de med grossistvirksomhet, og i dag eies selskapet av REMA 1000 og Kjeldsberg Invest, med 50 prosent hver.

Emballering av kaffe har stort sett vært den samme i mange år, men de siste årene har det skjedd mye med økt krav til holdbarhet, mindre svinn og gjenvinnbar emballasje, tre forhold som ikke nødvendigvis går hånd i hånd.

– Vi har meldt oss inn i Emballasjeforeningen for å være en del av et større miljø. Vi får mange henvendelser fra forbrukere og tester ut forskjellige typer emballasje, forteller Glimsholt, som syns det kan være greit å utveksle erfaringer med andre bedrifter.

Fra seks til 12 måneders holdbarhet

Produksjonssjef Pål Rye forteller at holdbarheten på kaffe gjennom bedre emballasje har økt fra seks til 12 måneder og at problemet med svinn ikke lenger eksisterer. For å oppnå dette bruker man fleksibel plastemballasje, som ikke alltid er gjenvinnbar.

– Amcor (produsent av fleksibel emballasje) bruker store ressurser på emballasjeutviklingen, og vi har fått med oss at Löfberg i Sverige skal ha gjenvinnbar emballasje i 2025, forteller han.

Den økte holdbarheten på kaffen skyldes ikke bare emballasjematerialet. Ventilene i posene bidrar også til at kaffen bevarer kvaliteten over lengre tid.

GJØR DET BRA

En liten aktør som gjør det bra

Kjeldsberg Kaffebrenneri er en liten aktør på det norske kaffemarkedet, men de har aldri gjort det bedre enn nå.

– Vi er veldig fornøyde med en «all time high»-omsetning på 130 millioner og 18 millioner i resultat i 2019, forteller Glimsholt. Han tror at det blant skyldes at Kjeldsberg er det eneste norske kaffebrenneriet som kun har jobbet med sertifisert kaffe siden 2014.

Det finnes tre sertifiseringsordninger for dagligvareprodukter: UTZ (størst på kaffe), Fairtrade og Debio. Varer som er merket med en av disse sertifikatene er benytter råvarer som er bærekraftig dyrket.

– Det er viktig å ha kontroll så lang tilbake i verdikjeden som mulig. Det er også i tråd med REMA 1000s tankesett, fastslår Glimsholt.

Vil alltid være kaffe tilgjengelig i Norge

I tillegg til REMA 1000-butikker leverer Kjeldsberg også kaffe til storhusholdning, restauranter og hoteller. De er blant annet eneleverandør til Egon-restauranter og Britannia-hoteller.

Fra tid til annen kommer det nyheter om at verden er i ferd med å gå tom for kaffe på grunn av reduserte avlinger som følge av klimakrise og økt antall kaffedrikkere i verden. Det går med 5.000 håndplukkede bær til en kg kaffe, og det krever mye vann i land som ofte har liten tilgang på det.

Ifølge Jan Erik Glimsholt er det likevel ingen stor grunn til bekymring for nordmenn.
– Som et betalingsvillig og kjøpesterkt marked vil Norge alltid ha tilgang på kaffe, smiler han.

Sparringpartnere

Alle som har kjøpt kaffe i svenske butikker eller på andre måter har fått tak i svenske kaffeposer, vil merke at de er pakket med vakuum og at selve kaffen er mye mer finmalt enn den norske. Hvorfor gjør man det annerledes i Norge?

– Det er en tradisjon, det er bare Coop som har vakuumpakkemaskin i Norge. Vi ser at det kan være logistikkbesparelser knyttet til å pakke som svenskene, men vi har valgt andre tiltak, sier Glimsholt.

– Vi har blant annet gått fra 20 til 24 kaffeposer per kartong ved å gjøre noen enkle grep på forbrukerposene. Det gir 12 (?) færre trailere per år, forklarer han.

Folk vil gjerne ha sertifisert kaffe.
Som et betalingsvillig og kjøpesterkt marked vil Norge alltid ha tilgang på kaffe.

Kjeldsberg Kaffebrenneri ser ut til å ha god kontroll på virksomheten, men likevel ser de nå frem til å få sparringspartnere gjennom nettverket til Emballasjeforeningen.

Vi ønsker dem velkommen!

Vurderer dere medlemskap?