Etter at EU-parlamentets avstemning om nye mål for gjenvinning 14 mars, har en lang rekke organisasjoner samlet seg om fire viktige anbefalinger.

EU-parlamentet hevet gjenvinningsmålet fra 65 til 70 prosent for husholdningsfall og til 80 prosent for emballasjeavfall. En lang rekke med bransjeorganisasjoner i EU har signert et felles brev med anbefalinger for oppdateringene av Avfallsdirektivet og Emballasjeavfallsdirektivet.

Les om parlamentets avstemning her

De viktigste punktene i brevet er:
1. Å opprettholde EUs indre marked som juridisk område for Emballasjeavfallsdirektivet for å sikre fri sirkulasjon av emballasje og emballerte varer.

2. Sikre utvidet – ikke uendelig- produsentansvar for håndtering av emballasjeavfall.

3. Utvikle en EU-harmonisert beregningsmetode med klare definisjoner og robuste data for å kunne sette kvantitative mål får gjenbrukbar emballasje.

4. Sette mål for emballasjegjenvinning som er realistiske og oppnåelige, med klare og EU-harmoniserte definisjoner og en metode for beregning av emballasjegjenvinning

EUs indre marked
Emballasjeavfallsdirektivet er annerledes enn Avfallsdirektivet siden det integrerer både produktkrav og mål for emballasjeavfall.  Den integrerte livssyklus-tilnærmingen i Emballasjeavfallsdirektivet har vært årsaken til suksessen opp gjennom årene og har bidratt til emballasjeinnovasjon og effektiv avfallshåndtering, til glede for næringen, forbrukere og miljøet.

– De pågående og fremtidige målene må ta høyde for det store spekteret av emballerte varer og særegenhetene i verdikjedene, både når det gjelder materialer og sektorer, heter det i brevet.

Organisasjonene anbefaler å sikre den frie omsetningen av emballerte varer og emballasje i EUs indre marked, med base i Emballasjeavfallsdirektivet artikkel 114 TFEU.

Produsentansvaret
Parlamentet har forsøkt å klargjøre kravene til utvidet produsentansvar (EPR), og organisasjonene stiller seg bak krav som øker gjennomsiktighet, kostnadseffektivitet, pålitelighet og plikter når det gjelder produsentansvar på nasjonalt nivå.

Samtidig ber de om at produsentenes kostnader er proporsjonale med bedriftenes nasjonale rolle og ansvar.

EU-harmonisert beregningsmetode
Organisasjonene ønsker en EU-harmonisert beregningsmetode for gjenbrukbar emballasje med klare definisjoner for hva «gjenbruk», «forberedt for gjenbruk» og «resirkulering» betyr.

Robuste data og en definert grunnlinje må ligge til grunn for kvantitative mål for gjenbrukbar emballasje.

Ny emballasje som settes på markedet kan ikke klassifiseres som «generert emballasjeavfall», selv om den er ment å inngå i et gjenbrukssystem senere.
I stedet bør landene gis adgang til å gjøre om «generert emballasjeavfall» til «gjenbrukbar emballasje».

Realistiske gjenvinningsmål
I brevet anbefaler organisasjonen at inntaket/porten på gjenvinningsfabrikken settes som målepunkt. Uttaket fra avfallssorteringen kan i visse tilfeller brukes som alternativ.

Målene for emballasjegjenvinning må være oppnåelige. Måling og definisjon av eksisterende gjenvinningsrater må skjerpes for å sikre at nye mål tar hensyn til forandrede eller lavere utgangspunkt.

Man må sikre at beregningsmetoden for emballasjegjenvinning er brukbar og egnet for emballasje.

Følgende organisasjoner står bak:
AGVU
AIM