Generalforsamling
Foredrag med Hege Olbergsveen

Erik Bern valgt til ny styreleder

Årets generalforsamling i Emballasjeforeningen ble gjennomført med 38 deltakere via nettlink, mens kun noen svært få deltakere var tilstede på Hotel Continental i Oslo på grunn av virussituasjonen.

Nyheter fra EU

Hege Roth Olbergsveen.
Direktør i Emballasjeforeningen, Kari Bunes, var møteleder.

De fremmøtte fikk høre et foredrag med Hege Roth Olbergsveen i Miljødirektoratet før den historiske generalforsamlingen ble gjennomført.

Hun er seksjonsleder, seksjon for avfall og gjenvinning, Miljødirektoratet og var blant annet den som innførte de blå avfallsposene i Oslo. I de siste årene har hun vært stasjonert i Brussel og hun var på Generalforsamlingen for å fortelle om siste nytt fra EU.

Fra blå poser til Green Deal

Hun fortalte om Green Deal, som hun omtalte som «himmelen for alt som skjer med emballasje i EU nå».

– Det handler om at alle sektorer må bidra i overgangen til sirkulær økonomi. Vi har kun en jordklode, men bruker opp dens ressurser to ganger årlig. Sirkulær økonomi handler om å bruke de ressursene vi tar ut lengst mulig, sa hun.

– Hvis ikke får lukket sløyfene i emballasjens verdikjede vil vi fortsatt finne plast på strendene.

Circular Economy Action Plan

EU lanserte nylig «Circular Economy Action Plan» som omfatter design for sirkulær økonomi noe som omfatter mer enn design for gjenvinning.

– EU skal revidere de grunnleggende kravene til emballasje. Det nye er at emballasjen skal utnyttes bedre. Det kan blant annet komme bindende mål om gjenbruk. EUs krav er tatt inn i norsk lov og vil bli skiftet ut med de nye når de kommer.

– Norge vil være en pådriver for sirkulær økonomi, noe som er vel og bra, men det må gjøres i takt med EU.

Hun gikk gjennom detaljer i de kommende reglene og ber industrien om å følge godt med og delta i høringsrundene.

– Norge blir hørt i Brussel, selv om vi ikke er EU-land, fastslo hun.

Hege Olbergsveen fortalte også at den gamle definisjonen for «produsent» i forskriften er fjernet og erstattet med «importør og produsent av emballasje».

NYTT STYRE BLE VALGT

Ny styreleder i Emballasjeforeningen

Under generalforsamlingen ble Erik Bern, Arcus, valg til ny styreleder i Emballasjeforeningen, mens Gry Fahrendorff, Orkla, ble valgt til nestleder.

Dan Johannessen, VPK Peterson, Alvhild Hedstein, Bama Gruppen og Jan Endre Vartdal, Vartdal Plastindustri, ble valgt inn som nye styremedlemmer.

Bjørn Sørensen, Bølgepappfabrikkene og Thomas Eie, Bama Gruppen, gikk ut av styret. Thomas Eie fortsetter i valgkomiteen., som ellers består av Eirik Bergh, Skanem, og Jorunn Nilsen, Norner.

Den planlagte utdelingen av diplomer til elevene på Emballasjeskolen klasse 48, ble avlyst.

Se hele styret

Les om Emballasjeforeningens nye visjon og oppdaterte verdier

Erik Bern, Arcus
Dan Johannessen