Mange nordiske emballasjer vinner Worldstar 2023

Det var rekordmange påmeldte emballasjer til årets konkurranse (488) og 228 vinnere er kåret. En del av disse bidragene kommer fra Norden.

Vinnere fra Norge:

Raja Norway vant World Star med begge de to produktene de deltok med, «Padded paper maling Pads» og «Seastretch», som er den første strekkemballasjen laget av papir.

«Padded paper mailing bags» består av en papirbasert madrass som beskytter produktet mot støt og er fullt gjenvinnbar.

Den papirbaserte strekkfilmen «Seastretch» er et alternativ til plastbasert strekkfilm og brukes til å stroppe varer under transport og lagring. Det kreppede papiret gjør løsningen fleksibel og tøyelig, samtidig som den har stor mostand mot avrivning

Vinnere fra Sverige:

• aPak AB og Mondi Ansbach: Transportemballasje for Turbocharger

Oppgaven var å lage en effektiv emballasje for Volvo turboladere for trygg transport verden rundt på bil, båt eller flyt. En turbolader veier 55 kg og siden de sendes parvis blir totalvekten 210 kg i hver forpakning.

• DS Smith i Sverige: Innleggsemballasje for lamper

Emballasjen er tilpasset for å beskytte svært skjøre lamper laget av pholc AB
  • Nefab: Fiberbasert emballasje for litiumbatterier
  • Åtte priser til Smurfit Kappa

Smurfit Kappa Sverige har vunnet åtte Worldstar-priser som leverandør av materialer til produkter som er  meldt på via andre land, som Tsjekkia, Polen og Spania.

Vinnere fra Finland:

• Boxon Oy: Boxcor Prevention box

Innsidene av emballasjen påføres rustbeskyttelse (VCI) slik at alle metalldetaljer på den emballerte varen er beskyttet når den er inni emballasjen.

• Paptic Ltd: Resirkulerbar ståpose for frukt og grønt

Dette er en ståpose laget av trefiberbasert Paptic. Den er resirkulerbar og kan brukes også på andre varer i tillegg til grønnsaker og frukt.  Emballasjen har barrierebeskyttelse og god plass til branding

• Stora Enso Packaging Oy: Gaveemballasje til Ainoa vinflasker

Emballasjen beskytter produktet godt og esken er elegant. Emballasjen passer bra som jule- og forretningsgaver

• Stora Enso Packaging Oy: transport- og displayemballasje for kuttede blomster

Dette emballasjekonseptet er utviklet for å tilby en kostnadseffektiv og bærekraftig blomsteremballasje som er enkel i bruk og fungerer gjennom hele verdikjeden fra blomsterdyrkere til butikken.

• DS Smith Finland: Packaging for enameled sinks

Emballasjen er laget av bølgepapp og erstatter EPS.

Danmark deltok ikke i årets Scanstar og worldstar-konkurranse.

Direktør Kari Bunes i Emballasjeforeningen satt i juryen son evaluerte alle de 488 bidragene  for Worldstar 2023.Prisutdelingen for årets Worldstar-vinnere vil foregå på Interpack-messen i Düsseldorf i mai.

Emballasjeforeningen jobber med å få til et reiseopplegg for medlemmer til denne messen. Vi sender ut informasjon når dette er på plass.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE