Alna AS, familiebedriften som ble medlem i Emballasjeforeningen i 2016, øker omsetningen jevnt og trutt. I løpet av året flytter de til splitter nye lokaler i Vestby i Akershus.

Flyttingen vil føre til bedre logistikk, transport og effektivitet. Samtidig vil selskapet få nye og tidsriktige produksjonslokaler tilpasset dagens krav. Mye trafikk og kø i hovedstaden, kombinert med stadig økende varesalg, har ikke gjort transporten fra produksjonslokalene enklere med årene.

Størst på horeca
Horeca, Industri og storhusholdnings markedet har alltid vært hovedmarkeder for Alna AS, og etterspørselen etter produktene er økende.

-De nye lokalene i Vestby gir oss mye muligheter, forteller daglig leder Lars Joramo.

– Vi får mye boltreplass i de nye lokalene i Vestby, og vi får også samlet alt på et sted. De siste årene har vi grunnet økt volum, også disponert eksterne lagre i nærområdet, lager på flere steder er utfordrende.

Trond Halvorsen, Salg og markedssjef.

Kvalitet og smak
Målet for produksjonsbedriften er å øke omsetningen med 10 prosent hvert år frem til 2020.

I 2015 ble det omsatt for knappe 100 millioner kroner, 104,5 millioner kroner i 2016. I 2017 er budsjettet på 120 millioner kroner, og i 2020 skal det omsettes for 155 millioner kroner.

– Vi skal, som vi har gjort siden Alna Margarinfabrik ble startet i 1938, legge ekstra stor vekt på kvalitet og smak, og målet er å ta nye markedsandeler i årene som kommer, sier salgssjef Trond Halvorsen.

– Vi er ikke de mest synlige i markedet, men dette skal vi nå gjøre noe med. Ny logo og grafisk design skal sette oss på kartet.

70 prosent egenproduserte varer
Det startet med margarin, men det utgjør bare en liten del av produksjon og salg i 2017.

Produksjonsbedriften er i dag større på majoneser, majonesbaserte produkter som salater, dressinger, sauser og rører av forskjellig slag (spesielt vaffelrøre, flere typer).

Alna har også en egen koke- og skrellelinje for egg i lake – for å nevne noen av produktene.

– Ja, mye har skjedd opp gjennom årene, og porteføljen har endret seg vesentlig. Vi har også økt produksjonen av egne varer betraktelig de siste årene, og den utgjør i dag gått over 70 prosent, konkluderer Joramo.

Emballasjeutvikling
Med mange produkter og flere kunder er emballasjeutvikling en stadig viktigere del av selskapets utvikling. En betydelig økning i salget til dagligvare har satt nye krav til emballasjeutvikling.

I 2016 kom derfor den første Wrap Around-maskinen på plass i Alnas lokaler. Ny emballasje ble tatt fram, og en betydelig økning i antall D-pak per pall ble resultatet. Allerede i starten av 2017 kom maskin nummer to på plass.

– Det er gjennom smarte emballasjeløsninger og god kvalitet vi ønsker å bli en foretrukken partner, sier Joramo.

Også utlandet

Jahn Christian Ulrichsen og Lars Joramo foran nybygget i Vestby.

Per i dag har Alna Margarinfabrik samlet en portefølje bestående av flere hundre produkter, og den er stadig økende.

Totalt har selskapet snaut 200 kunder – de fleste av dem svært markante og store.

Joramo nevner blant annet kebabsaus til Leiv Vidar, sauser og dressinger til Godt Levert og majonesbaserte salater, majones i sjaktel og spann til Unil.

– Coop er en også en stor kunde, hvor vi leverer flere typer salater, majones i pose og tube, pizzasaus og rømmedressing.

Men også utlandet frister, og nylig ble det inngått en stor avtale om levering av rømmesaus til den store pizzakjeden Dominos Pizza i Saudi-Arabia.

Merkevarestrategi

– Firmaet har i 2017 endret navn fra Alna Margarinfabrik til Alna AS. Samtidig vet vi at vi har med et historisk navn å gjøre. Det har tross alt eksistert i snart 80 år i det norske markedet, sier Joramo.

Samtidig med flyttingen bygges det også en ny merkevarestrategi for Alna.

– Vi skal bli mer synlige i markedet i årene som kommer. Med visjonen «Så godt som hjemmelaget», skal enda flere få øynene opp for hva familiebedriften står for.

– Alna AS skal være på et industrielt kjøkken på sitt aller beste. Vi skal by på sterk faglighet i produksjonen og solid håndverk – hver eneste gang.

De ansatte med på laget
– Hva mener de ansatte om flyttingen i løpet av høsten?

– Det er en omfattende prosess, som vi selvfølgelig har brukt tid på å innarbeide, svarer Joramo, som understreker at svært mange av de ansatte har vært med på Alna-laget i lang tid.

– 40 ansatte får en ny arbeidsplass utenfor byen, og de fleste får litt lengre pendlevei. Men det er bare en av de ansatte som har meddelt at han ikke ønsker å være med videre.

ALNA MARGARINFABRIK AS

I 2017 skiftet selskapet navn til Alna og fikk ny logo.

Lokalisering: Eikenga i Oslo, men flytter til splitter nye lokaler i Vestby i Akershus i løpet av sommeren 2017.
Etablert: 1938.
Daglig leder: Lars Joramo.
Eiere: Hovedeiere er Jørn og Jahn Christian Ulrichsen (Handelsselskapet Alna AS 83,37 %, Sonja Ulrichsen Holding 16,63 %).

Omsetning 2015/2016/budsjett 2017: 95,9 MNOK, 104,5 MNOK og budsjett 120 MNOK.
Driftsresultat 2015: 5,0 millioner kroner (3,9 millioner kroner i 2014)
Årsverk/ansatte: 40 (27 i produksjonen, 13 i administrasjon og ledelse).
Marked: Horeca (40 %), dagligvare (30 %), industri/ferdigmat (30 %)
Areal: Nåværende lokaler 3300 kvadratmeter, de nye lokalene i Vestby 5300 kvadratmeter.

Historie: Det hele startet med margarinproduksjon i lokaler på Alna. Produksjonen ble i 1962 flyttet til nye lokaler på Haslevangen i Oslo, og utviklet seg videre, og omfatter i dag mange andre produkter, som oljer, majoneser, majonesbaserte salater, pizzasauser, dressinger, ketchup, salater, rører, egg i lake, vaffelrøre etc.

Dette er produkter som vi i dag leverer til storhusholdning, dagligvare, ferdigmatprodusenter og industri over hele landet.
På 80 – tallet utvidet Alna Margarinfabrik sitt produktsortiment med en rekke import og handelsvarer (bl.a. hermetiske frukter og grønnsaker, pasta, ost, tortillas, bacon etc.)

Nettside: Alna.as