Emballasjeforeningen:
26 nye medlemmer

Bedriftene vil samarbeide om felles utfordringer

Både forbrukere, næringsliv, medier og myndigheter har emballasje høyt på agendaen. I løpet av de to siste årene har 26 nye aktører meldt seg inn i Emballasjeforeningen.

KOMPETANSEMÅL

Tom Eng, Trygve Meyer Jacobsen, Geir E. Sæther og Communication Manager Zara Lauder i TOMRA er klare for å gjøre en innsats for sirkulærøkonomi.
Administrerende direktør Jan Erik Glimsholt. Markedsansvarlig Malin Wemundstad, og Produksjonssjef Pål Rye i Kjeldsberg Kaffebrenneri.
Salgssjef og forretningsutvikler Canon storformatløsninger Anton Strand og Erik Soelberg, Sales Manager Industrial & Production Solutions.

Siden mai 2019 har 14 nye bedrifter blitt medlem i Emballasjeforeningen. Også i 2018 var det stor interesse, og i alt har 26 nye aktører søkt medlemskap hos oss i løpet av de to siste årene.

Vil samarbeide med flere aktører

De fleste bedriftene oppgir at de møter utfordringer og krav som best kan løses gjennom samarbeid med aktører i hele verdikjeden for emballasje.

Et av de nye medlemmene, Tomra, forteller at de har utvikle teknologi som kan løse mange utfordringer med sirkulær økonomi. Nå gjelder det å få hele verdikjeden til å bruke teknologien, og derfor ville de bli medlem i Emballasjeforeningen.

– Vi tenker å gjøre Norge til et foregangsland ved å bruke kontaktnettverket rundt Emballasjeforeningen. Vi vil gjerne bidra til å bygge helhetlige løsninger som kan bli ledestjerner for resten av verden, sa Tom Eng da vi besøkte Tomra.

Vil være en del av et større miljø

Kjeldsberg Kaffebrenneri i Trondheim ble medlem rett før jul. Selskapet har eksistert siden 1856 og eies i dag med 50 prosent av REMA 100. Administrerende direktør Jan Erik Glimsholt forteller at emballering av kaffe har vært lik i mange år.

– Men de siste årene har det skjedd mye med økte krav til holdbarhet, mindre svinn og gjenvinnbar emballasje, tre forhold som ikke nødvendigvis går hånd i hånd. Vi har meldt oss inn i Emballasjeforeningen for å være en del av et større miljø, forteller han.

Vil lære mer om en ny bransje

Canon Norge leverer både storformatprintere, digitale trykkpresser og etikettrykkmaskiner.

– For noen år siden kjøpte vi Oce som bygger storformatprintere for trykk på faste medier. Vi har fått kunder som kun produserer emballasje, og vi ønsker derfor å lære mer om dette faget, forteller Anton Strand, Sales & Business Manager LFG i Canon Norge.

IOCO Packaging er et selskap fra Litauen som er blant de ledende på flexotrykk på emballasje i Baltikum. De har kastet sine på øyne på Norge for å få et større nedslagsfelt.

PROGRAM-PRISER OG PÅMELDING

Her er hele listen over nye medlemmer i 2019 og starten av 2020:

• CANON Norge
    trykkmaskiner for emballasje
  • IOCO Packaging
    Flexotrykk på emballasje
  • Emballasjegjenvinning
    returordninger for emballasje
  • Kjeldsberg Kaffebrenneri
    kaffebrenneri
  • Looping
    salg av gjenbruksemballasje til byggindustri
  • NET Produkt og Emballasjetesting
    tester og sertifiserer emballasje
  • NorgesGruppen
    1.834 dagligvarebutikker over hele landet
  • Norgro
    leverer varer og tjenester til yrkesdyrkemarkedet i Norge
  • REMA 1000 i Norge
    Norges ledende dagligvarekjede
  • Rethink
    emballasjedesign, FMCG og EMV-konsepter
  • Tomra Systems
    teknologi for sortering og gjenvinning av emballasje
  • Varig Teknikk og Miljø
    totalleverandør av avfalls- og gjenvinningsløsninger
  • Vartdal Plastindustri
    produserer emballasje og byggeprodukter i EPS
  • Weber Machinery
    global markedsleder på slicing og emballering av mat

Oversikt over alle våre medlemmer

Vurderer din bedrift medlemskap?
Les mer om oss og send oss en søknad. Har du spørsmål eller vil slå av en prat?

Ring oss på teleefon +47 22 12 17 60
eller send oss en epost: post@emballasjeforeningen.no

04. apr 2024Absolute Flexo ForumMarienlyst Strandhotel
09. apr 2024Innsiktskurs om emballasjeOslo Event Hub