11 ScanStar, Optimeringsprisen, Emballasjefagprisen og Ellen-prisen
14 priser delt ut i Sandefjord

Ny ærespris gitt til Ellen Behrens i Orkla ASA.

På Emballasjedagene ble det delt ut 11 ScanStar-priser til nordiske vinner. Emballsjefagprisen 2019 ble delt ut til Eirik Faukland, mens Orkla Foods Norge vant Optimeringsprisen. I tillegg ble det delt ut en helt ny ærepris til Ellen Behrens.

ELLEN-PRISEN

Ellen Behrens vant den nye prisen for sin innsats med å få laget et veikartet for sirkulær plastemballasje.
Yngve Krokann, undervisningsleder i Emballasjeforeningen, delte ut Ellen-prisen.

Ellen Behrens, bærekraftdirektør i Orkla og leder for Forum for sirkulær plastemballasje, vant en nyopprettet pris på Emballasjedagene torsdag 14. november.

Ellen Behrens har vist et stort engasjement som leder av Forum for sirkulær plastemballasje, og dette er årsaken til at Emballasjeforeningen ønsket å hedre henne. Både hederen og prisen videreføres og vil rett og slett hete Ellen-prisen.

Forum for sirkulær plastemballasje har utviklet et veikart som viser hvilke tiltak som bør innføres for å bygge opp sirkulære verdikjeder for plastemballasje, noe fremtidens emballasje er avhengig av.

Forumet skal jobbe videre med å iverksette de nødvendige tiltakene som ble påpekt i veikartet som ble lansert på Arendalsuka 2019. Ellen Behrens fortalte at forumet skal legge frem en ny rapport i Arendal 2020.

Det var helt tydelig at Ellen Behrens ble rørt av å motta den nye prisen.

– Tusen takk for den fantastisk hyggelige prisen! Det var helt overveldende og et minne for livet. Jeg kommer aldri til å oppleve noe liknende igjen. Tusen takk, sa hun etter å ha fått den nye prisen.

EMBALLASJEFAGPRISEN

Eirik Faukland vant Emballasjefagprisen 2019

Ansvarlig for forskning og utvikling hos Moltzau Packaging, Eirik Faukland, vant Emballasjefagprisen 2019. Kåringen skjedde etter en svært jevn avstemning mellom to av de tre nominerte kandidatene. Juryen besto av Thomas Eie, Morten Aas og Marit Kvalvåg Pettersen.

Eirik Faukland har inspirert forbrukere, leverandører og kolleger på sin vei gjennom emballasjekarrieren siden han startet kartonasjefabrikk i Sarpsborg (Engelsrud Emballasje) tidlig på 80-tallet, for å lage esker av kartong til farens fyrverkeri.

Snart fant han egne markeder for emballasje og lærte sine kunder om rett materiale til rett bruk. Fra 2007 jobbet han i svenskeide EsonPac og begynte deretter i Moltzau Packaging i 2012 hvor han fortsatt jobber.

Eirik Faukland holder foredrag både på norske og svenske universiteter og inspirerer elever til å stille kritiske spørsmål ved dagens løsninger.

De svenske kartongbrukene har og uttrykt sin takknemlighet fordi Eirik har vært en ambassadør for deres skogsdrift og materialegenskaper gjennom 40 års samarbeid. Han er involvert i de fleste forum som berører emballasje og bidrar i alle deler av emballasjekjeden som kan ha behov for hans ekspertise.

Emballasjefagprisen er på 10.000 kroner og gis til personer med et spesielt engasjement og interesse for emballasje og emballasjefagmiljøet i Norge.

Prisen ble delt ut under jubileumsmiddagen på Emballasjedagene 14. november.

Eirik Faukland vant Emballasjefagprisen for 2019.
Juryen for Emballasjefagprisen: Thomas Eie, Marit Kvalvåg Pettersen og Morten Aas.

Orkla Foods Norge vant Optimeringsprisen 2019

Optimeringsprisen 2019 ble gitt til Orkla Foods Norge for deres systematiske arbeid med emballasjeptimering gjennom flere år.

Packaging Developer Brage Kjeldby tok imot prisen som ble delt ut av Jaana Røine, direktør i Grønt Punkt Norge og Thomas Eie, styreleder i Emballasjeforeningen, på vegne av Rådet for avfallsreduksjon og emballasjeoptimering.

Orkla vant Optimeringsprisen også i 2018, da med Orkla Home & Personal Care for flasken til Klar, som er laget av resirkulert plast.

ScanStar 2019

I bildekarusellen under finner du bilder av alle prisvinnerne. Les mer om emballasjene som vant.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE

Kurs og arrangement