Orkla har inngått avtale om å kjøpe Hamé, et ledende merkevareselskap innenfor matvarer i Tsjekkia og Slovakia.

Hamé har sterke posisjoner i en rekke kategorier som passer godt sammen med Orklas eksisterende portefølje. Oppkjøpet av Hamé gjør at Orkla dobler sin omsetning i Sentral-Europa.

Ikoniske merkevarer
I Tsjekkia og Slovakia har Hamé ledende posisjoner innen kategoriene leverpostei, ferdigmat, ketchup, konserverte grønnsaker, syltetøy og barnemat. Produktporteføljen inkluderer ikoniske merkevarer som Hamé, Májka, Znojmia og Otma. I tillegg har Hamé sterke posisjoner innen leverpostei i Ungarn, Romania og Russland.

– Hamé tilbyr kategorier som er velkjente for Orkla og som vil utfylle og styrke våre eksisterende kategorier. Med denne avtalen blir Orkla ett av de ledende merkevareselskapene i attraktive markeder i Sentral-Europa, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla er i dag til stede i Sentral-Europa med selskapene Vitana (Tsjekkia og Slovakia), Felix Austria, og Orkla Foods Romania.

Orkla blir mer attraktiv
– Med Vitana og Hamé blir Orkla en attraktiv leverandør til dagligvarehandelen i Tsjekkia og Slovakia, og transaksjonen styrker også vår virksomhet i Romania. Et sterkere fotfeste i Sentral-Europa gjør Orkla godt posisjonert for videre vekst i disse markedene, sier Atle Vidar Nagel-Johansen, konserndirektør og leder for Orkla Foods.

Hamé har cirka 2.400 ansatte og ti fabrikker. Selskapets hovedkontor ligger i Kunovice i den sørøstlige delen av Tsjekkia. Selskapet oppnådde i 2014 salgsinntekter på CZK 4,9 mrd. (ca. 1,7 mrd. kroner) og et nettoresultat på CZK 234 mill. (ca. 83 mill. kroner).

70 prosent av Hamés salgsinntekter kommer fra Tsjekkia og Slovakia.
Selger er Decapterus S.à.r.l., et Luxembourg-basert private equity eierselskap. Partene er blitt enige om en kjøpesum på EUR 175 millioner.

Avtalen er betinget av godkjennelse fra relevante konkurransemyndigheter.