Miljøhensyn:
Riktig emballasje bidrar til bedre miljøprofil

Det handler om kunnskap

Hva har miljø og emballasje med hverandre å gjøre?

Emballasjeforeningen har i 2019 eksistert i 50 år. Miljøvern kom på banen for fullt i Norge på midten av 90-tallet. Da ble det opprettet bransjeforeninger i Norge som fikk ansvar for å samle inn og gjenvinne brukt emballasje sortert etter materialtype.

Bransjeavtaler med myndighetene ble inngått i 1998

Emballasjeforeningen var sterkt involvert da bransjeavtalene med myndighetene ble signert i 1998, og hvert år siden har vi i samarbeid med Østfoldforskning rapportert resultater av optimeringsarbeidet i Norge.

Optimering vil si å emballere på en slik måte at det totale avfallsmengden for et produkt blir lavest mulig.

Fra januar 2018 er dette arbeidet blitt forskriftsregulert for å sikre like konkurransevilkår i gjenvinningsbransjen. De siste årene har det også kommet nye krav til emballasje fra EU, og økende marin forsøpling har ført til at særlig plastemballasje er i søkelyset.

Emballasjeforeningen står midt i denne utviklingen, og har blant annet som oppdrag å gi god informasjon om emballasjens rolle når det gjelder å beskytte varene og sørge for økt holdbarhet på matvarer. Vi skal også øke kompetansen om emballeringsfaget gjennom Emballasjeskolen, kurs og konferanser.

Emballasjeforsk – det forskes stadig mer på nye materialer

Emballasjeforeningen har sekretariatet for Emballasjeforsk,  som er et nettverk for igangsetting av forskning på emballasjerelaterte spørsmål. Forskningsvolumet er nå rekordhøyt og økende, og mange prosjektene tar sikte på å utvikle mer bærekraftig materialer for sirkulær økonomi. Det viser at aktørene tar ansvar for de varene de setter på markedet.

Faggrupper

I 2018 startet Emballasjeforeningen to faggrupper for de to mest brukte emballasjematerialene:

Fiberfokus – emballasje for en grønnere framtid. Formålet med Fiberforum er å bidra til kunnskapsutveksling og kompetanseheving om fiberemballasje for derigjennom å fremme faktabaserte budskap om dens positive betydning i en sirkulær økonomi.

Forum for sirkulær plastemballasje har som sin oppgave å utvikle et veikart for hvordan plastemballasje kan bli mer sirkulær for å ivareta EU-kravene til økt materialgjenvinning og redusert forsøpling. Her deltar 30 aktører fra store deler av emballasjens verdikjede.

22. mai 2019Fagmesse om bærekraft og innovasjonColor Line Stadion
23. sep 2019 - 26. sep 2019Oppstart Emballasjeskolen klasse 49Scandic City Fredrikstad
13. nov 2019 - 15. nov 2019Emballasjedagene 2019Scandic Park Sandefjord
03. mar 2020 - 05. mar 2020HOLDBAR 2020Norges Varemesse