Ordet etikett stammer fra fransk étiquette, som igjen kommer av gammel fransk; estiquer, som betyr feste på. Vi snakker altså om en merkelapp  eller seddel med påskrift om innhold, kvalitet, mengde, pris etc.

Den første selvklebende etiketten ble ”oppfunnet” av en Mr. Fisher i England rundt forrige århundreskifte. Hans idé var utstabil, sammenlignet med senere lim og systemer.

I 1935 skapte Stanton Avery det første selvklebende materialet, slik vi kjenner det. Ideen hans er den samme som brukes i fremstilling av selvklebende materialer.

Mange fordeler
Først på 1950-tallet begynte selvklebende etiketter å ta av i Europa – og til dels i Norge. Den største konkurransen kom fra gummierte og heat-seal etiketter, som i sin tur mistet grepet i løpet av 60-årene.

Suksessen skyldes at selvklebende etiketter gir større variasjonsmuligheter når det gjelder  form og farge, samt bedre renslighet og brukervennlighet.

Dette gjelder både manuell og maskinell påsetting.

Voldsom utvikling i valgmuligheter
Utviklingen har gått fra de enkleste etiketter og materialer, mot spesial-lim og materialer egnet for mange og krevende oppgaver.
I gamle dager kunne man velge mellom ett permanent og ett avtagbart lim, ett matt og ett blankt papir.

Dagens valgmuligheter består blant annet av et stort utvalg av thermomaterialer og plastmaterialer som kan resirkuleres. Vi har fått et bedre og bredere spekter av papirbaserte materialer og laminater.

Dessuten har vi nå lim som tåler fra under minus 40 grader til langt over 100 grader, og trykkmetoder som gir en høykvalitets gjengivelse: UV lakk, laminering, spesialstansing med mer.

Etikettyper:

  • Thermoetiketter
  • Thermotransferetiketter
  • Plastetiketter
  • Spesialetiketter (bildekk, limfrie soner m.m)
  • Billetter (kino,bomstasjoner, sport m.m)
  • Kartongtags
  • Plasttags
  • Pakkelapper
  • Hengeetiketter
  • Hyllekantetiketter
  • Løpende bane (remse med eller uten lim)

Viktig element
Etiketten er et viktig element i kundens produksjon. Dette gjelder både fargevalg, papirkvalitet, klimatiske forhold og logistikk.
Etikettproduktet skal profilere produktet best mulig og kan for eksempel produseres med effekter som:

  • Foliering
  • Preging
  • Perforering
  • Unik koding
  • Lett avtagbare etiketter – ”peel-off labels”
  • Utstansing av fasonghull
  • Trykking av spesielle effektfarger
  • Krympe-etiketter – «shrink sleeves»