Ny styreleder i Emballasjeforeningen
ERIK BERN

Tar fatt på jobben på historisk vanskelig tidspunkt

Erik Bern (Arcus) ble valgt inn i styret i Emballasjeforeningen i 2018. Nå tar han over som styreleder, og han kunne neppe ha truffet et vanskeligere tidspunkt å overta på.

VANSKELIG TIDSPUNKT

Erik Bern ble valgt til ny styreleder i Emballasjeforeningen 12. mars 2020.
Arcus investerte i ny utstyr for påføring av etiketter for å kunne innføre pant på PET-flasker i Norge.

Midt oppe i den verste krisen siden 2. verdenskrig er det naturlig å spørre ham om hvilke tanker han har om emballasjens rolle og veien videre for foreningen.

Hvordan ville et emballasjefritt samfunn ha fungert i dagens virussituasjon?

– Det er en alvorlig situasjon vi nå opplever, og med konsekvenser som er vanskelig å fatte og ta innover seg. Nå når mer eller mindre all forsyning blir utfordret, kan man tenke seg hvor vanskelig dette hadde blitt uten emballasje.

– Dette gjelder ikke minst alle produkter innenfor helse, omsorg og næringsmidler, sier Erik Bern alvorlig.

Emballasjeforeningen er inne i en periode med økende medlemstall og stor pågang fra medier, næringsliv og organisasjoner som har spørsmål om emballasje.

Hva skyldes denne interessen?

– Emballasje har hatt økende fokus, og ikke minst har dette økt de siste årene. Verden har tatt inn over seg at vi har store miljøutfordringer som må løses, og emballasje er en naturlig del av dette bildet.

– Dette gjelder i form av produksjonsmetoder, muligheter for resirkulering, sirkulære systemer og ikke minst reduksjon av matsvinn.

– Dette er ikke en utfordring for hver og en, men en utfordring som må løses i samarbeid med produsenter, industrien, handelen, forbrukere, myndigheter og ikke minst akademia – for å finne nye teknologiske løsninger.

Hva blir det viktigste å ta tak i som ny styreleder i Emballasjeforeningen?

– Jeg er ydmyk over å overta en forening som er i godt gjenge og som har god fart fremover i riktig retning. Arbeidet med å utvikle ny strategi med tilhørende arbeidsplan, er startet opp, og det blir en prioritert oppgave for det nye styret å ferdigstille og implementere denne.

– Videre blir det å få satt emballasjens betydning høyt på kartet, og fortsette å være et felles talerør overfor myndigheter, andre organisasjoner og befolkningen generelt. Fortsatt forskning og utvikling av emballasje gjennom Emballasjeforsk har vært, og vil også i fremtiden være av stor betydning for både leverandører og emballasjebrukere.

– Til slutt vil jeg påpeke viktigheten av å bygge nettverk mellom de forskjellige aktørene og i felleskap øke kompetansenivået til medlemmene.

Ny visjon og nye verdier

Kan du fortelle litt om bakgrunnen for styrets nye visjon og verdier?

– Alle organisasjoner har behov for å fornye seg, og med jevne mellomrom ha fokus på en litt lenger horisont. Verden endrer seg raskere og raskere, og dette gjelder spesielt de siste 2-3 årene.

– De fleste bedrifter, organisasjoner og politikere har erkjent at de utfordringer som står foran oss ikke kan løses en og en. De må løses i fellesskap, med felles mål og engasjement. Dette stiller også store krav til Emballasjeforeningen, og hvordan den best skal tjene sine medlemmer.

Hva kan gjøres for å få flere til å forstå emballasjens funksjon?

– En viktig oppgave for Emballasjeforeningen må være å bidra til god, og ikke minst faktabasert informasjon om emballasjens betydning til foreningens forskjellige interessenter. Her er Emballasjeskolen et veldig godt og viktig verktøy som fortsatt må videreutvikle seg i takt med tiden.

Tror du avfallsproblemet med plastemballasje svekker emballasjens omdømme?

– Definitivt. Vi har en stor oppgave med å sørge for emballasje som er godt merket, designet for gjenvinning, fraksjoner som inngår i sirkulære systemer samt å unngå overemballering.

I den siste tiden har din arbeidsgiver Arcus vært i rampelyset på grunn av noe annet enn det dere vanligvis driver med. Kan du fortelle litt om dette?

– Arcus er ledende produsent av alkoholholdige drikkevarer, og har dermed en produksjon og organisasjon som kan håndtere alkohol. Vi har også god kunnskap om ATEX (eksplosjonsfarlige) løsninger.

– Vi ble tidlig i mars kontaktet av viktige aktører i helsesektoren og nødetatene. De gjorde oss oppmerksom på at det var stor mangel på desinfeksjonsvæske. Vi snudde oss rundt, og leverte de første 25-liters dunkene fredag 13. mars. I første omgang skal vi produsere 15-20.000 liter.

– Jeg snakker på vegne av mange i Arcus når jeg sier at vi er glade for å kunne bidra.

Observante seere kunne se Erik Bern fortelle om produksjonen av desinfeksjonsvæske på NRK Viken og Oslo 19. mars.

CV for Erik Bern

Konserndirektør Group Technical Development and Services, CSR and Procurement, Arcus
Erik Bern har vært i konsernledelsen i Arcus siden 2011, bakgrunn som CEO i Vectura, konserndirektør Group Supply Chain, innkjøp og eiendom, samt Project Director i ArcusGruppen. I årene 1999-2003 var han i ledelsen og Teknisk Direktør i Ringnes, i tre av årene også som fabrikksjef på Ringnes Gjelleråsen.

Erik Bern har flere ganger holdt foredrag på Emballasjedagene. Her fra noen år tilbake.
Erik Bern ble intervjuet på NRK Viken og Oslo 19. mars.

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

epost: post@emballasjeforeningen.no

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE