Korker festet til flaskene
skal redusere avfall

Tetra Pak med ny portefølje

29. mars kunngjør Tetra Pak at de begynner å distribuere sin egen produktportefølje med drikkevareemballasje der  plantebaserte skrukorker er festet til flaskene.

Den nye korken vil sitte festet til flasken for å unngå at den kommer på avveie under innsamling eller i resirkuleringsprosessen. For å redusere karbonavtrykket ytterligere, vil den nye korken også bli produsert av et plantebasert materiale. Dermed vil mengden fornybare materialer i emballasjen øke.

Parallelt med de nye korkene, skal Tetra Pak utvide produksjonen av papirsugerør for å sikre ytterligere fornybare emballasjeløsninger. På den måten skal Tetra Pak kunne møte den økende etterspørselen etter bærekraftige emballasjeløsninger i næringsmiddelindustrien.

Emballasjen skal være laget av så mange fornybare materialer som mulig, samtidig som det ikke skal gå på bekostning av matsikkerheten eller holdbarheten på produktet.

– Dette er viktige milepæler i vår reise mot verdens mest bærekraftige næringsmiddelemballasje: en kartong som utelukkende er laget av fornybare eller resirkulerte materialer, er fullt resirkulerbar og karbonnøytral, sier Lars Holmquist, konserndirektør for emballasjeløsninger og kommersiell drift i Tetra Pak.

Lars Holmquist, Executive Vice President, Product Management & Commercial Operations

– Vi etterstreber alltid å levere produkter og tjenester som gir verdi til mat og mennesker samtidig som vi tar hensyn til klima og miljø. Vårt løfte, «Protects what’s good,» er avgjørende i vårt ønske om å alltid gi kundene innovative emballasjeløsninger

Tetra Paks fastmonterte korker og papirsugerør er en del av ende-til-ende-løsningene som skal sikre at produsentene kan oppnå målene innenfor de tre viktigste områdene: matsikkerhet, matavfall og miljø – samtidig.

Holmquist fortsetter:

– Omtrent 32 prosent av all plastemballasje samles ikke inn og det er en kjent sak at det kan ta flere hundre år før plast brytes ned i naturen. Vi fokuserer på resirkulering ved design, og forplikter oss til å investere ca € 100 millioner per år i løpet av de neste 5-10 årene for å utvikle mer bærekraftige emballasjeløsninger.

– Det inkluderer alternativer for å erstatte ikke-fornybar plast og unngå forsøpling, samt å maksimere bruken av fornybare og bærekraftige materialer i våre emballasjeløsninger. Vi og forbrukerne ønsker å resirkulere avfallet vi sitter igjen med. Vi skal imøtekomme det kravet med å lage fornybar emballasje som også ivaretar matsikkerheten.

Disse trinnene er også sentrale for å sikre at Tetra Paks kunder i Europa vil være klare til å overholde EUs direktiv for engangsplast (SUP). For Tetra Pak vil det være viktig å imøtekomme kravene i det nye direktivet, da det er en viktig del av EUs strategi for mer en mer sirkulær økonomi. Flere stater i USA jobber også med lignende tiltak.

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

Telefon: +47 22 12 17 60
epost: post@emballasjeforeningen.no