En

Her er de tre nominerte!

Innsendte forslag til kandidater har nå blitt presentert for juryen, som har nominert tre av disse til Emballasjefagprisen 2019. Du kan stemme på din kandidat frem til 1. november.

Eirik Faukland, Moltzau Packaging

Han har inspirert forbrukere, leverandører og kolleger på sin vei gjennom emballasjekarrieren siden han startet kartonasjefabrikk i Sarpsborg (Engelsrud Emballasje) tidlig på 80-tallet, for å lage esker av kartong til farens fyrverkeri. Snart fant han egne markeder for emballasje og lærte sine kunder om rett materiale til rett bruk. Fra 2007 jobbet han i svenskeide EsonPac og begynte deretter i Moltzau Packaging i 2012 hvor han fortsatt jobber. Eirik Faukland holder foredrag både på norske og svenske universiteter og inspirerer elever til å stille kritiske spørsmål ved dagens løsninger.

Dette gjør han for å skape interesse og for å dele sin kompetanse, og hans lønn er studentbesøk på fabrikken og større rekruttering til bransjen. De svenske kartongbrukene har og uttrykt sin takknemlighet fordi Eirik har vært en ambassadør for deres skogsdrift og materialegenskaper gjennom 40 års samarbeid. Han er involvert i de fleste forum som berører emballasje og bidrar i alle deler av emballasjekjeden som kan ha behov for hans ekspertise.

Martin Otto Fougner, Hugo Industridesign

Gjennom sitt designbyrå har Fougner gjennom de siste 15 årene designet emballasjeløsninger for mange av Norges største merkevarer og en rekke oppstarts- og småbedrifter. Han vokste opp i en familie som var konsulenter i logistikk og har han tatt med seg sansen for estetikk, funksjonelle løsninger og optimalisering for produksjon og logistikk i sine design.

Fougner er utdannet MA industridesign fra Arkitekthøgskolen i Oslo med spesialisering i ergonomi. Det var derimot en rekke tilfeldigheter som gjorde at han ble utøvende designer av emballasje.
På kundelisten er bedrifter som Tine, Ringnes, Grans bryggeri, Orkla Foods, Fjordland, REMA1000, Narvesen,  Arcus med flere.
Miljøaspektet ved bruk av  emballasje har vært i fokus i media de siste årene. Mye emballasje er produsert i plast av funksjonelle grunner, og Fougner har veiledet kunder til å velge plasttyper og løsninger som er gjenvinnbare, samt  å optimere emballasjen for logistikk og transport.
Ett eksempel er flaskedesign for Omo.

Jørgen Ingeberg, SmartPack 2030

Som prosjektleder for klyngenettverket SmartPack 2030 har Jørgen vist at han brenner for det han holder på med. Han er kunnskapsrik og generøs med kunnskapen sin. Han er en god lytter og analytiker og det er alltid interessant når Jørgen prater. Også har han den lille snerten med humor!

Jørgen Ingeberg har jobbet med emballasje og bedriftsutvikling stort sett hele sitt yrkesaktive liv, både som bedriftsleder og konsulent. Framfor alt har det bestått av produksjon og trykking av emballasje, men også konvertering, pakkeprosesser og logistikk.

Han har i flere år jobbet med prosessutstyr for næringsmiddelindustri, meieri og bryggeri for SPX Flow Technology og valgte å bli selvstendig da SPX trakk sin norske virksomhet tilbake til Danmark i 2016.

Jørgen er utdannet diplomøkonom fra University of Denver og Norges Markedshøyskole. Han har i sin tid gått Emballasjeskolen og satt som styreleder i Den norske emballasjeforening i perioden 1988-1992. Han holder fortsatt forelesninger på Emballasjeskolen.

Du kan stemme frem til 1. november 2019

PROGRAM-PRISER OG PÅMELDING

Emballasjefagprisen består av et diplom og kr. 10.000. Prisen deles ut under festmiddagen på Emballasjedagene på torsdagen.

Årets jury består av:
Thomas Eie, Bama
Marit Kvalvaag Pettersen, Nofima
Morten Aas, TINE

Kriteriene for Emballasjefagprisen

Emballasjefagprisen ble innstiftet av Den norske emballasjeforening og tidsskriftet Emballering i 1998.
Prisen deles ut etter følgende kriterier:

«Emballasjefagprisen er ment å øke interesse for emballasjefaget og tildeles personer som viser et spesielt engasjement og spesiell interesse for emballasje og emballasjefagmiljøet i Norge.»

Det har senere blitt lagt vekt på at Emballasjefagprisen ikke skal være en ærespris til pensjonister, men at den skal gis til folk som er aktive og gjør en ekstra innsats for emballasjefaget i nåtid.

Tidligere vinnere kan ikke vinne prisen igjen, med mindre de fortsatt er svært aktive flere år etter at de vant prisen første gang.

Tidligere vinnere av Emballasjefagprisen
1998: Erik Røsrud, Norsk Resirk