På Emballasjedagene 2015 ble Ole Jan Myhre i Norner tildelt Emballasjefagprisen, mens BAMA vant Optimeringsprisen.

De fleste som er tilknyttet det norske emballasjefagmiljøet vil ha støtte på Ole Jan Myhre ved flere anledninger. Han stiller gjerne opp som foredragsholder, forskningspartner eller med ekspertkommentarer om plast.

Thomas Eie (t.v) og Kari Bunes delte ut Emballlasjefagprisen til Ole Jan Myhre.

Dette ble også trukket frem av juryen som stemte frem Ole Jan Myhre som vinner:

«Ole Jan Myhre har gjennom mange år bidratt med fagkunnskap innenfor plast i Emballasjeforeningens nettverk på vegne av Norner. Han har vært med som deltaker i forskningsprosjekter og som aktiv bidragsyter i Emballasjeforeningens forumer.

Han sørger for å holde medlemmene oppdatert på hva som skjer globalt i plastindustrien, og han er god til å kommunisere til mennesker med ulik faglig bakgrunn.

Ole Jan Myhre sitter på betydelig kunnskaper om plastemballasje-filmer. Han er aktiv i emballasjemiljøet innenfor plast.»

Prisen, som er et beløp på kr 10 000,- ble delt ut av Thomas Eie, Bama og Kari Bunes, Emballasjeforeningen, som begge satt i juryen sammen med Lisbeth Nilsen i Nortura.

Optimeringsprisen

Knut Maroni, Tom Egil Klausen, Thomas Eie, Sylvia Lofthus og Kari Bunes.

Knut Maroni i NHO Mat og Drikke/Næringslivets Emballasjeoptimeringskomite, delte ut Optimeringsprisen for 2014, som gikk til Bama Gruppen.

Bama Gruppen er en dagligvareleverandør som i de senere årene har arbeidet meget systematisk med emballasjeoptimalisering innenfor alle produktgrupper. Dette har skjedd i nært samarbeid med dagligvare-handelen og emballasjeprodusenter.

De har gjort en imponerende innsats i å standardisere og optimere emballasjen med hundretalls av leverandører fra inn- og utland.

Deler sine erfaringer
Juryen bemerket at Bama Gruppen har vært meget villige til å dele sine erfaringer med optimeringsarbeidet i mange forskjellige arrangementer den senere tiden, samtidig som de har hatt fokus på å kurse og bevisstgjøre egne ansatte innenfor fagområdet.

Juryen vil likevel fremheve et optimeringsprosjekt gjennomført ved BAMA Industris fabrikk på Lierstranda. Herfra sendes det ut om lag fem millioner esker med ferskforedlede produkter årlig.

54 færre vogntog
I prosjektet tok man tak i den sterkt voksende produktgruppen 3-kammerbeger med ferdige salatmåltider. Til emballering av disse bruker man nærmere 900 000 bølgepappesker årlig.

De nye eskene har redusert forbruket av bølgepapp med 48 prosent, noe som tilsvarer 35 fotballbaner. I tillegg er papirforbruket gått ned. Og siden eskene er bedre tilpasset produktet, er transportbehovet redusert tilsvarende 54 vogntog per år