Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla sodales eros arcu, id mollis metus pretium vitae.

Ny strategi skal øke interessen rundt Emballasjeforsk

Emballasjeforsk jobber i disse dager med sin nye strategi som skal forsterke samlingen av industri, næring og forskning i samme nettverk. De håper den vil være klar i slutten av februar.

Emballasjeforsk er Emballasjeforeningens nettverk for forskningsbasert innovasjon. Gjennom samarbeid mellom næringsliv, forskningsmiljø og myndigheter bidrar de til økt verdiskapning og styrket konkurranseevne.

– En av våre hovedutfordringer er å bli mer synlig. Til nå har vi primært forsket på emballasje til næringsmidler, men vi diskuterer stadig om vi skal utvide til flere bransjer. Vi har også lyst til å bli flinkere til å kommunisere tydeligere hva vi kan bidra med og hva medlemmene kan bruke oss til, sier styreleder i Emballasjeforsk, Helga Næs.

Hun forteller at Emballasjeforsk er navet i en verdikjede knyttet til emballering.  Deres medlemmer har mange felles utfordringer og behov for kunnskap og fakta. Det er viktig for Emballasjeforsk å fortsatt bidra til miljøvennlige emballeringsløsninger i tråd med det grønne skiftet og utviklingen av den sirkulære økonomien.

– Vi tror forskningsbasert kunnskap gir grunnlag for bedre løsninger knyttet til bærekraftig emballering, sier hun.

Ferdigstilt om en måneds tid

Ved hjelp av en strategicoach har styret i Emballasjeforsk, samt en liten gruppe bestående av sekretariatsleder Kari Bunes, styreleder Helga Næs og Åse Øygarden i BAMA, jobbet med strategien siden like før jul. De håper at den vil bli ferdigstilt innen utgangen av februar.

Emballasjeforsk ble etablert i 1998, og siden den gang har flere andre nettverk kommet til, som blant annet Forum for Sirkulær Plastemballasje og Circular Packaging Cluster.

– Derfor tenkte vi det var på tide med en ny strategiprosess nå, sier Næs.

Gjennom arbeidet har de gått gjennom Emballasjeforsks misjon og visjon. De har kjørt SWOT-analyser (styrker, svakheter, muligheter og trusler), og de har sett på hvilke utfordringer de møter.

De diskuterer hvilke mål de skal sette, og hvilke strategiske prosjekter det skal jobbes videre med.

Skal bli synligere

Med den nye strategien ønsker Emballasjeforsk å forsterke samlingen av industri, næring og forskning i samme nettverk. De skal fortsette å ha god oversikt over emballasjeforskning i Norge, og videreføre arbeidet med å innhente forskningsbehov og iverksette forskningsprosjekter basert på behov.

– Vi har en utfordring med å formidle vår kunnskap og resultater fra prosjektene våre, slik at de kommer flere til nytte enn bare deltakerne våre, innrømmer Næs.

Av den grunn skal forskningsnettverket også få på plass en kommunikasjonsplan når strategien er blitt ferdigstilt.

Til enhver tid har Emballasjeforsk en liste med 20 og 30 pågående prosjekter, med et prosjektvolum på opptil 100 millioner kroner. Det inkluderer egeninnsatsen til bedrifter. Et mål i den nye strategien er å øke antall medlemmer og prosjektvolumet ytterligere.