Aktiv og intelligent emballasje
Norskutviklede løsninger vist fram i Wien

Besøkende på COST i Wien fikk blant annet se to norskutviklede aktive og intelligente emballeringsløsninger.

CostAction arrangerte en kombinert messe/konferanse i Wien i slutten av november. Der ble to norskutviklede aktive og intelligente emballeringsløsninger presentert.

KUNNSKAPSBASERT NETTVERK

Marit Kvalvåg Pettersen presenterte holdbarhetsindikatoren Keep-it.

COST er et kontaktformidlende og koordinerende organ med ansvar for å initiere og gjennomføre europeisk forskningssamarbeid.

COST Action FP1406, ActInPak er et kunnskapsbasert nettverk om bærekraftig, aktiv og intelligent fiberbasert emballasje. Målet er å overvinne dagens teknologiske, industrielle og sosiale begrensninger som hindrer bredere utbredelse av eksisterende og nye løsninger.

Har vært med siden starten

Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima. har vært med i dette nettverket siden starten.

Hun deltok sammen med Mounir El’Mourabit fra Vartdal Plastindustri på arrangementet i Wien i slutten av november.

– Dette året har det vært flere møter og konferanser. På den siste og avsluttende konferansen i Wien var det muligheter for industri/forskning å presentere aktive og intelligente emballeringsløsninger, forteller Marit Kvalvåg Pettersen.

Det ble sendt inn to abstrakter om to ulike aktive/intelligente løsninger som finnes på markedet i Norge i dag: CO2-emitteren fra Vartdal Plastindustri og tid/temperatur-indikatoren fra Keep-It Technologies.

Fikk vise aktive og intelligente løsninger

Fokus på løsninger som er til nytte for industrien

Nofima har vært med på å utvikle CO2-emitteren som Vartdal Industri bruker i SuperFresh. Løsningen produseres i Sverige.

– Vi fikk mulighet til å vise produktene i en utstilling. I tillegg ble begge abstraktene valgt ut til å bli presentert i plenum, forteller Marit. Hun var først ut med å presentere Keep-it. Mounir El’Mourabit i Vartdal Plastindustri  holdt senere en presentasjon om CO2-emitteren – SuperFresh.

– Denne costen har vært aktiv og har i stor grad hatt fokus på å være til nytte for industrien. I tillegg har den tatt for seg forskning og forskningsresultater, forteller Marit Kvalvåg Pettersen.

Mounir El'Mourabit

Informasjonsbrosjyrer kan lastes ned

På showrommet  kan man se bilder og forklaringer av forskjellige aktive og intelligente løsninger. Det har også blitt laget informasjonsbrosjyrer rettet mot industri/brukere som omhandler ulike sider av aktiv og intelligent emballering.

– Det er laget en brosjyre om aktiv emballering, en om Intelligent emballering, en om Lovgivning om Aktiv/intelligent emballering og en om bærekraft. Brosjyren om aktiv emballering finnes også på norsk, avslutter Marit Kvalvåg Pettersen.

Alle brosjyrene finnes på Costens hjemmeside.

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE