Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla sodales eros arcu, id mollis metus pretium vitae.

Møt foredragsholderne på generalforsamlingen

Vi ønsker velkommen til generalforsamling i Emballasjeforeningen torsdag 10. mars.

Selve generalforsamling finner sted klokken 17:00, men allerede klokken 15:00 er det oppmøte for å få med seg spennende fagseminarer på Hotel Continental i Oslo.

Linda Monsen Merkesdal, Arbeiderpartiet, Energi- og miljøkomiteen. 15:30 – 16:00

Produsentansvar skal sørge for at produsenter og importører tar ansvar for kostnader gjennom et produkts livsløp, også når det blir avfall. Dette er et viktig virkemiddel i avfallspolitikken, og skal stimulere til mer miljøvennlig produktutvikling og sørge for en effektiv utnyttelse av avfallsressursene.

Linda Monsen Merkesdal, Arbeiderpartiet, Hordaland

Enhver bedrift som setter mer enn 1000 kilo emballasje på det norske markedet, er nødt til å være medlem i en returordning. Dette har vært praksis siden 1994, og ble lovfestet i 2018.

Stortingsrepresentant Linda Monsen Merkesdal (Ap) kommer for å fortelle utvidet produsentansvar og regjeringens handlingsplan for sirkulær økonomi.

Merkesdal er innvalgt fra Hordaland valgkrets, og sitter som én av tjue representanter i stortingets Energi- og miljøkomite. Hun er utdannet vernepleier, og har tidligere vært medlem av Voss kommunestyre og Vestland fylkesting. I tillegg har hun jobbet som avdelingsleder i NAV. Hun sitter i sin første periode på stortinget, fra 2021 til 2025.

Marius Gonsholt Hov. 16:00 – 16:30

Handelsbankens sjeføkonom, Marius Gonsholt Hov, deltar i fagseminaret. Her skal han fortelle om norsk økonomi under og etter koronapandemien.

Han ble sjeføkonom i august 2021. Hov er utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøgskole, med hovedprofil i samfunnsøkonomi og støtteprofil i finansiell økonomi. Tidligere har han jobbet med makroøkonomi og prognoser for norsk økonomi i Norges Bank.

I tillegg er han aktiv i medier, og er en del av E24s Renteråd. I et intervju med nettavisen E24 forteller han at hans interesse for økonomi kommer fra interessen i å forstå sammenhengen i alt.

– Det er også spennende at sammenhengene endrer seg over tid og at nye fenomener oppstår, sier Hov til E24.

I pressemeldingen fra Handelsbanken da han ble utnevnt til sjeføkonom, forteller han at det grønne skiftes påvirkning på økonomien vil gjennomsyre arbeidet i årene som kommer.

Hov var også foredragsholder under Emballasjedagene i 2019. Den gang snakket han om makroøkonomiske utsikter.

28. mar 2024WPO Webinar: Household packaging trends
04. apr 2024Absolute Flexo ForumMarienlyst Strandhotel