Klart for påmelding til SCANSTAR 2022

Påmeldingsfrist til årets konkurranse er 1. juni. Regler og innsendingsdatoer finner du i den vedlagte invitasjonen og på konkurransens nettside.

ScanStar er en fellesnordisk emballasjekonkurranse som har blitt arrangert siden 1969 av Scandinavian Packaging Association (SPA).  Arrangementet alternerer mellom de nordiske landene, og i år er det Emballasjeforeningen som arrangerer.

Innsendte emballasjer blir bedømt av en jury, og vinnerne får et diplom og retten til å bruke ScanStar-logoen i markedsføring av vinneremballasjen. Emballasjer som vinner ScanStar har også rett til å delta i den internasjonaler WorldStar-konkurransen, som arrangeres av WPO (World Packaging Association),

Hvem kan delta?
Konkurransen er åpen for alle emballasjeløsninger som er designet, konstruert eller produsert i et av de nordiske landene.  Emballasje som er laget i andre land, men selges, eller er bestilt av et nordisk selskap, kan også delta. Emballasjen må være markedsført før påmeldingsdagen og kan ikke ha deltatt i ScanStar tidligere.

Konkurransebidragene kan påmeldes av designere, konstruktører, produsenter eller brukere av emballasjen før påmeldingsdatoen, med tillatelse fra de andre interessentene. Hvert selskap kan melde på et ubegrenset antall emballasjer som er overens med reglene.

Emballasje kan påmeldes i følgende kategorier:
  • Forbrukeremballasje
  • Transport/distribusjonsemballasje
  • Annen emballasje

Ved påmelding må man velge hvilket aspekt emballasjen skal bedømmes etter:

• Ny ide eller nytt bruksområde
  • Beskyttelsesevne
  • Pris/kostnadsbesparelse
  • Brukervennlighet
  • Design
  • Miljø

Det er nylig at bedømmingen av bidragene også i år gjøres digitalt. Det betyr i så fall at juryen ikke får mulighet til å ta på og studere emballasjene nøye, slik de pleier. Derfor blir det ekstra viktig å forklare tydelig hva som gjør emballasjen unik og hvorfor den fortjener en WorldStar.

Påmelding gjør du via denne lenken innen 1. juni 2022. Bidragene må sendes til arrangøren innen 4. juni (se adresse og mer informasjon i invitasjonen). Vi legger opp til prisutdeling på Emballasjedagene i Sandefjord 10. november 2022.

Fullstendige regler for ScanStar finner du på www.scanstar.org

ScanStar Student

I fjor ble ScanStar Student ble arrangert for første gang, og vil igjen invitere nordiske studenter til å delta i en egen konkurranse.

I år blir ScanStar Student i forbindelse med den originale ScnanStar-konkuransen av Emballasjeforeningen.

ScanStar Student søker innovative  ideer og emballasjeløsninger designet i det inneværende akademiske året.

Regler og detaljert informasjon om registreringen finner du på konkurransens nettside

Reglene for ScanStar Student

Konkurransen er nå åpen for påmeldinger frem til 1. juni, og vinnerne kåres på jurymøte i august. De prisvinnende emballasjene og ideene vil ha tilgang til å delta i WorldStar Student som arrangeres av World Packaging Association WPO mot slutten av året.

Følg oss på Instagram

Vi vil gjerne se bilder og videoer av dine designideer på Instagram.

Bruk:

#scanstarstudent

#scanstarstudent22

#someseriousdesigning

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

mobil: +47 41328334
epost:post@emballasjeforeningen.no