EU-kommisjonen reviderer reglene for biobasert, bionedbrytbar og komposterbar plastemballasje

Siden desember 2021 har det vært fremdrift i EUs arbeid med å oppdatere Emballasje- og emballasjeavfallsdirektivet (PPWD).

Rådgivningsselskapet Eunomia, som samarbeider med EUs miljødepartement, har i første kvartal 2022 fullført en konsekvensanalyse for utvalgte tiltak i hvert nøkkelområde. Konsekvensanalysen blir nå undersøkt av den uavhengige granskningsenheten i EU, Regulatory Scrutiny Board.

Ifølge Europen tar EU sikte på å publisere teksten til et lovforslag i juli. Publiseringen kan forskyves til oktober, dersom det oppstår forsinkelser.

Europen forventer publikasjon i juli

– Sammen med revisjonsforslaget for PPWD forventer vi en publikasjon i juli om EUs policy og rammenettverk for biologisk nedbrytbar og komposterbar plast. Dette initiativet ble lansert i New Circular Economy Action Plan i mars 2022, skriver Europen i et nyhetsbrev.

Kommisjonens arbeid med rammebetingelsene startet i januar 2022 med mål om å:
  • Fremme overgangen til sirkulær bioøkonomi ved å forbedre investeringssikkerheten i engangsmarkedet
  • Oppmuntre til konkurransedyktighet og innovasjon
  • Utvikle en harmonisert EU-policy og rammeverk for bærekraftig bruk og utvikling av bionedbrytbar og komposterbar plast og å sikre kildeeffektiv avfallshåndtering og gjenvinning.

– Det er essensielt at rammeverket som utvikles for biobasert, bionedbrytbar og komposterbar plast støtter innovasjon og investeringer og ikke begrenser bruk av slik plast til en lukket liste over produkter og bruksområder, skriver Europen.

– Et slikt rammenettverk kan kun lykkes hvis det bygges på vitenskapsbaserte, klare og harmoniserte definisjoner og støtter investeringer i separat innsamling og resirkulering av organisk avfall.

Krav om ECO-design

EU-kommisjonens publiserte i mars 2022 initiativet som først ble kalt» Sustainable Products Initiative», nå endret til Ecodesign for Sustainable Products (ESPR). Her vil man etablere et rammeverk med krav om Ecodesign som produkter må tilfredsstille for å få tilgang på EU-markedet.

ESPR opphever Ecodesign-direktivet, og Europen tror det vil inneholde krav til produkters holdbarhet, gjenbrukbarhet og reperasjonsevne. Disse kravene vil ikke gjelde for mat, dyrefor og legemidler.

Europen lanserer kampanje om emballasjens hensikt

Alle vet hva emballasje er, men organisasjonen Europen mener at det er på tide å minne om hensikten med å bruke emballasje.

EU-kommisjonen reviderer Emballasje- og emballasjeavfallsdirektivet, der avfallsreduksjon er i fokus.

– Mer enn noen gang er det viktig å minne om hensikten med den emballasjen som settes på markedet, skriver Europen i sitt nyhetsbrev.

I den nærmeste tiden vil Europen i kampanjen trekke frem 24 eksempler på hensiktsmessig emballasjebruk.

En god emballasje skal blant annet:

• være egnet for produktet den beskytter
  • optimere klima- og miljøfotavtrykket fra emballasjen og det emballerte produktet
  • bruke så lite som nødvendig av det riktige materialet for å utføre oppgaven

Bærekraftige produkter skal være normen. Se video om hensiktsmessig emballasje.

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål

epost: post@emballasjeforeningen.no

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE