Fiber? Er ikke det klær og bredbåndskabler, da?

Det er det.

Men fiber er også en samlebetegnelse på materialer som er laget av trefiber, nærmere bestemt papir, kartong og papp.

Disse materialene brukes blant annet som råstoff til emballasje. Alle har kjøpt melk og juice pakket i kartong, spist pastiller fra en kartongeske og kjørt flyttelass i bølgepappesker. Du kjenner godt til disse materialene.

Fiberemballasjen som brukes i Norge er for en stor del laget av trevirke fra nordiske skoger, det vil si fornybare råvarer. En stor del av fiberemballasjen blir i tillegg samlet inn og brukt på nytt i nye esker. Dette er musikk i ørene for folk som ser etter bærekraftige løsninger.

Fiberemballasje flyter da også på en medgangsbølge siden mange produsenter er ute etter å skifte ut plastemballasje med alternative og forhåpentlig mer bærekraftige materialer. – Er ikke det flott, da?

Joda, men ikke hvis den bare ser miljøvennlig og bærekraftig ut og likevel ikke kan gjenvinnes. Skal vi lykkes med å bygge opp ekte sirkulær økonomi må vi gjøre ting riktig og kommunisere ærlig med forbrukere og samfunn.

Dagens forbrukervarer lagres og transporteres i all slags vær og må tåle store ytre påkjenninger. Emballasjen beskytter varene, slik at de kommer uskadd frem til kjøperen. Denne jobben kan ikke gjøres av ett material alene, men en kombinasjon av de materialene vi bruker i dag: Glass, metall, plast og fiber – alt etter hvilken beskyttelse produktet trenger.

Nå gjelder å designe emballasjen slik at den gjenvinnes og kan inngå i en sirkulær økonomi. Vi vil gjerne bidra til dette gjennom å spre informasjon og legge til rette for oppbygging av sirkulær økonomi, der emballasjen kan samles inn og bli til ny emballasje, igjen og igjen.

Faggruppen Fiberfokus er startet med formål om å bidra til kunnskapsutveksling og kompetanseheving om fiberemballasje. Ønsket er å fremme faktabaserte budskap om fiberemballasjens positive betydning i en sirkulær økonomi.

Les mer på:

.