Emballasjeskolen på besøk:
NORSTAMP

PAKKING-PLAST-MERKING-SPORING-SALG

Samling 3 i Sandefjord

Det sosiale samværet er langt framme i pannebrasken, men disiplinen er upåklagelig. Er det avreise til bedriftsbesøk kl 07:45, går til og med ihuga natteravner til sengs kl 22:30. Overdosen med søvn kom sikkert godt med dagen etter. Det lyttes, noteres og spørres. Det gjelder å være forberedt til torsdagens gruppeeksamen.

PLASTEMBALLASJE

Klasse 48 på besøk hos Norner (foto Lene Wendelbog).

Klasse 48 var samlet i Sandefjord i uke 5, der plast var et gjennomgående tema. Pakketeknologi og markedsføring ble kombinert med en grundig innføring om plast gjennom en hel dag hos Norner i Stathelle. Bruk av emballasje som kommunikasjonsfaktor og bærer av sporingsinformasjon dannet opptakt til besøk hos Jotun.

På torsdagen var det gruppeeksamen før klassen kunne puste ut på bedriftsbesøk hos Norstamp. Innimellom slagene blir det tid til litt jobb, men om kveldene er det middag og fornøyelser,

Pakkemetoder, plasttyper, avfallsproblemer

Tore Enes i Dynatec holdt et foredrag om de forskjellige pakkemetodene, og hos Norner fikk elevene demonstrert noen av disse i praksis. Ole Jan Myhre gikk grundig gjennom de forskjellige typer polymerer som brukes i plast og forskjellene på disse. Han kom også inn på regelverk og direktiver fra EU som gjennom EØS-avtalen blir gjeldende i Norge.

Senere på dagen holdt Thor Kamfjord et innlegg om forbruk av plast og la opp til diskusjon om hvor ansvaret egentlig bør legges for at brukt plast havner i havene og naturen.

Trond Blindheim i Høyskolen Kristiania snakket med stort engasjement om emballasje som et bærende element for salg av varer i butikk, mens Per Kristan Ellingsen i Kikkut  dagen etter vist en rekke eksempler på vellykket bruk av emballasje.

Inge Stenvoll i CodeIT gikk gjennom de forskjellige løsningene for sporing og tilbakekalling av varer, samt etiketteringsteknologi.

Ole Anton Bakke i Jotun viste fram sitt eget laboratorium der han kan måle og teste både paller og emballasjeløsninger. Han viste blant annet fram det nye spannet som er under utvikling og som er laget av resirkulert plast. Det er ellers mye spennende på gang i fabrikken i Sandefjord, som blant annet får helt nytt pakkeri neste år.

Ole Anton Bakke har som emballasjesjef i Jotun en egen lab i kjelleren.

Lyst til å delta?
Undervisningsleder Yngve Krokann i Emballasjeforeningen har ledet Emballasjeskolen i mange år og svarer gjerne på spørsmål:

mobil: 900 93 833
epost: yngve@emballasjeforeningen.no