Emballasjeforeningen presenterer
Emballasjepodden

Slik kan vi løse plastproblemet

Emballasjeforeningen ser et behov for å nå ut med meningsbærende informasjon om emballasje og spesielt om plastemballasje.

La oss snakke om plast

Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen.

Da en død hval strandet på øya Sotra utenfor Bergen, med magen full av plast, var det mange som bråvåknet.

Forbrukere var i harnisk, og plastemballasje har måttet tåle mye kritikk i ettertid. Alle er like fortvilet over forsøplingsproblemet, men en del av kritikken oppfattes som usaklig og  noen av løsningsforslagene vil ifølge industrien ikke være bærekraftige. Nå deler industrien sitt syn på plastsituasjonen i Norge.

Emballasjeforeningen har i samarbeid med HOLDBAR 2020, produsert Emballasjepodden som skal nå ut med meningsbærende informasjon om emballasje til «den menige mann i gata». Emballasjepodden blir distribuert av nettavisen.no, i tillegg til egne bransjekanaler.

– Vi håper Emballasjepodden er opplysende og at lytterne får en forståelse av emballasjens betydning i å ivareta et produkt for å forhindre produktsvinn, forklarer administrerende direktør Kari Bunes i Emballasjeforeningen.

FIRE EPISODER

Gjennom fire episoder tar podcasten for seg emballasjens funksjon og status, viser veikartet for sirkulær plastemballasje i Norge og tar opp tanker om hvordan bruk av emballasje og miljøsituasjonen kan se ut i framtiden.

Deltakere i Emballasjepodden er direktør Kari Bunes, kompetanseleder/emballasjeskolerektor Yngve Krokann og styreleder Thomas Eie fra Emballasjeforeningen. Ellers deltar Ole Jan Myhre fra Norner, Tone L. Vanem fra Berry og Rolf Erling Eriksen fra Vinmonopolet.

Prosjektleder Cecilie Svabø for HOLDBAR 2020 har produsert Emballasjepodden og er fornøyd med resultatet.

– Gjennom podcasten får man et innblikk i hvordan det daglig jobbes med de store utfordringene i vår bransje og hvor stort fokus det er på å få emballasjematerialer inn i et lukket kretsløp, slik at man kan bruke ressursene igjen og igjen, forteller hun. – Dette klarer ikke bransjen alene, man trenger hjelp av både forbrukerne selv og øvrige ledd i verdikjeden. Dette er grunnbudskapet til Emballasjepodden, så jeg håper folk tar en lytt.

Hør episode 1 ved klikke på bildet til høyre.

Du finner også Emballasjepodden på Spotify.

Yngve Krokann, Emballasjeforeningen
Cecilie Svabø.