Styreleder i Emballasjeforeningen, Erik Bern, har skrevet et tilsvar til emballasjeutvikler Bjørn Heggedal, som i et innlegg på DN juleaften beskylder bransjen for bruk av «unødvendig og underforstått miljøskadelig emballasje».

I sitt tilsvar skriver Erik Bern at Heggedal glemmer å fortelle at bransjen i mange år har tatt ansvar for både å begrense bruken av emballasje og tatt hånd om avfallet den skaper, samtidig som vi er en pådriver for at både myndigheter og bedrifter skal gjøre mer. Han skriver videre at emballasjebransjen deler Heggdals oppfatning av at det er mye vi må forbedre.

– I Emballasjeforeningen, som favner om mange av virksomhetene i bransjen Heggdal omtaler, jobber vi langs to hovedakser: Vi må bruke mindre emballasje, spesielt den som lages av plast som ikke lar seg materialgjenvinne, og vi må samtidig gjenvinne mer av den emballasjen vi faktisk anvender. For at vi skal få til dette, er det viktig at ansvaret er klart definert hos næringsliv, staten og i kommunene, skriver Erik Bern.

Han beskriver deretter de tiltakene som er satt i verk av bedrifter og næringsliv og som hele bransjen står bak.

Les Erik Berns innlegg i DN

28. jan 2021 - 29. jan 2021Næringsmiddeldagene arrangeres 28.-29. januar 2021Digitalt fagseminar
25. feb 2021 - 05. mar 2021Interpack 2020 er avlystMesse Düsseldorf
11. mar 2021Fagseminar og generalforsamling i EmballasjeforeningenGrand Hotel Oslo