Matemballasje laget av
100 % resirkulert plast

Råstoffet er laget av pyrolyseolje

I samarbeid med råstoffprodusenten BASF kan Vartdal Plast nå tilby emballasjeprodukter, produsert av kjemisk resirkulert plastavfall, som er sertifisert for matemballasje.

Mounir El’Mourabit

– Vi har allerede tilgang på råstoff og de nødvendige sertifiseringer for å produsere formstøpte produkter med matvaregodkjenning, forteller Mounir El’Mourabit i Vartdal Plast.
Gjennom samarbeidet med BASF får Vartdal Plast tilgang på plastråstoff som er utviklet gjennom kjemisk gjenvinning.

Ved hjelp av  kjemisk pyrolysebehandling blir brukt plast omdannet til pyrolyseolje som igjen kan brukes som råstoff for nytt EPS-material. Vanligvis bruker man fossil olje for å fremstille plastråstoff.

Samme egenskaper som fossil plast

– Det beste med denne metoden er at egenskapene på det resirkulerte materialet er eksakt de samme som på jomfruelig EPS laget av fossile råstoff, forklarer daglig leder Jan Endre Vartdal.

Og siden egenskapene er de samme som for jomfruelig plast, er det resirkulerte råstoffet sertifisert til å kunne brukes i direkte kontakt med matvarer.
Vartdal Plast introduserer produktserien Loop, der en ringmur for byggebransjen er det det første produktet som er laget av «Ccycled», som råvaren kalles.

Mounir El’Mourabit forklarer:

– Pyrolyseolje, som altså er råvaren til produksjon av vårt råstoff, er en relativt ny og begrenset råvare. I samråd med vår leverandør vil vi derfor velge ut pilotprosjekter sammen med kunder som ønsker å teste ut emballasjeprodukter laget av «Ccycled» råstoff.

– Dette kan for eksempel dreie seg om fiskeemballasje eller teknisk emballasje til andre produkter som trenger god emballasje, eksempelvis møbler.
Vi er klare til å levere og vi tror det vil skje en gradvis oppramping frem mot 2025. Dette skyldes at det er akkurat nå er veldig få leverandører av pyrolyseolje. Quantafuel, som BASF har investert i, er per i dag den ledende leverandøren. Men med tid vil tilgangen på råstoff øke.

STORE FORVENTNINGER TIL MATERIALET

– Jeg tror vi vil se en oppramping over hele verden, og jeg tror vi er inne i en voldsomt rask utvikling, sier Vartdal.

Han tror at tiltakene fra Vartdal Plast vil bli lagt merke til nasjonalt og internasjonalt, både fra industrien og politikken.

Jan Endre Vartdal mener myndighetene og alle ledd i verdikjeden nå må ta ansvar for å gjøre noe for å øke gjenvinningen av brukt plast. Selv orket han lenger å bare vente på at det skulle skje så de valgte å gå foran.

Tror mange vil foretrekke ikke-fossile råvarekilder

– Etter hvert som kundene erfarer at produktene vi produserer i VARTDAL LOOP har nøyaktig de samme egenskapene som de vanlige EPS-produktene, tror vi at mange vil foretrekke at vi bruker ikke-fossile råvarekilder i produksjonen av EPS, sier Mounir El’Mourabit.

– Det som er viktig å huske på, er at produktegenskapene til de ikke-fossile EPS-produktene er identiske med de fossile produktene gjennom hele livsløpet. Det vil si at resirkulerbarheten også er den samme på produktene i LOOP-serien, og EPS er 100 prosent resirkulerbar.

100 prosent resirkulert plast

Navnet LOOP er valgt fordi alle produktene i serien stammer fra 100 prosent resirkulert plast eller ikke-fossile råvarekilder. Plastavfall som før ble brent kan nå bli en del av

loopen og blir brukt som råvare av BASF.
Vartdal Plast har fra før markert seg ved å samle inn og gjenvinne EPS. Satsingen på nye produkter laget av resirkulert plast og ikke-fossile råvarer er en videreføring av dette arbeidet.

– Det grønne skiftet er over oss, og vi tror at det er mange miljøbevisste kunder der ute, sier Jan Endre Vartdal.

– For å skape den forandringen som er nødvendig, må vi starte nå. Vi vil komme med flere produkter fremover som vil sette nye standarder når det gjelder CO2-fotavtrykk, men med de samme gode produktegenskapene kundene allerede kjenner til.

Se video

Hør Jan Endre Vartdal uttale seg om VARTDAL LOOP i denne videoen

Har du en historie å fortelle?
Kontakt Per Øyvind Nordberg i Emballasjeforeningen:

mobil: 413 28 334
epost: per@emballasjeforeningen.no