Økologisk grossist
FOR HELE NORGE

Nytt medlem

– Vi startet med fire produkter for noen få år siden. Nå har vi flere pakkelinjer med over 100 produkter som blir pakket her lokalt, forteller daglig leder Jarle Rossavik i Norganic.

Jarle Rossavik flankert av Unni og Tone.

Norganic ble startet av Tore Breiland i 2002, i en gammel låve på Ullandhaug ved Stavanger. Her ble grunnlaget til Norganics suksess lagt.

Grossisten startet med noen få produkter som olivenolje fra Sicilia og hvetemel fra Sverige. I dag har de over 1.500 varelinjer av bare økologiske og naturlige produkter.

– Norganic leverer økologiske produkter av ypperste kvalitet til storhusholdning, bakerier, butikker og til industri, samt levering til Økoland.no som er vår egen nettbutikk for private, forteller daglig leder Jarle Rossavik.

Roar på lageret.
Egen produksjon og etikettering av produkter

– Vi startet med fire produkter for noen få år siden, til nå å ha flere pakkelinjer med over 100 produkter som blir pakket her lokalt. I tillegg produserer vi tilsvarende antall i flere andre europeiske land, også med vårt design og emballasje.

– Vi utfører i tillegg norsk oversettelse og etikettering av flere produkter som importeres fra hele verden.

Nødvendig med kursing og kompetanseutvikling

For å kunne utvikle oss har det vært helt nødvendig med kursing og kompetanseheving av våre ansatte. Leder for utvikling av egne merkevarer, Unni Vaagen Bøe, gikk på Emballasjeskolen i 2017/2018.

–  I tillegg til dette er det viktig å få nevnt at som medlem av Emballasjeforeningen, har vi erfart at de er en god støttespiller å kunne rådføre seg med, sier Rossavik.

Manna – eget varemerke

Et av de mest populære varemerkene innenfor økologisk mat er Manna. Varemerket eies av Norganic og blir utviklet og produsert sammen med lokale samarbeidspartnere rundt om i verden.

En betydelig del av produksjonen av Manna produktene blir gjort lokalt hos Sandnes Pro-Service i Rogaland, som er en produksjonsbedrift med flere avdelinger som har fokus på å skape muligheter for mennesker uavhengig av forutsetninger.

I utviklingen av Manna har behovet for mer kunnskap om emballasje vært stort.

– Vi har kresne kunder som krever at vi er framoverlente og følger med i utviklingen på å ha en mest mulig bærekraftig og miljøvennlig emballasje på produktene, sier Jarle Rossavik.

– Våre ansatte har derfor de siste årene tilegnet seg stor kunnskap om riktig emballasje og designutvikling.  Faktisk gjør vi mesteparten av denne designutviklingen i eget hus.

Norganic vokser videre
Tobias på lageret.

Norganic har blitt bygget stein på stein gjennom årene og har alltid vært en solid bedrift.  Omsetningen har bare de siste fem årene nesten tredoblet seg.

– Da vi i 2014 flyttet inn i et tilpasset nybygg, så trodde vi at vi var rigget for vekst lenge fremover.  Imidlertid så har vår vekst gitt oss et behov for større plass nå.

– I sommer tar vi derfor det første spadetaket for en utvidelse og tilbygget vil bli et nødvendig og kjærkommet tiltak for å møte morgendagens marked med tanke på lager, logistikk og økende netthandel.

En trygg og god arbeidsplass

Bedriften har nå 25 ansatte fordelt på lager og administrasjon.

– Flere ansatte har vært med nesten fra starten og den lange erfaringen gjør at vi drar med oss god ekspertise samtidig som vi har fått nye tilskudd i staben.  Flinke ansatte i alle ledd, produkter stadig flere vil ha og lojale kunder gjør Norganic til en bedrift du bør ta en titt på!

Lurer du på noe?
Emballasjeforeningen svarer gjerne på spørsmål:

mobil: 22 12 1760
epost: post@emballasjeforeningen.no