VANT DESIGNKONKURRANSE
FOR GJENBRUKSEMBALLASJE

De vant en designkonkurranse om sirkulær emballasje i januar 2021. Vi har sett nærmere på hvem Looping er, hva de driver med og hva de tenker om utviklingen

VANT DESIGNKONKURRANSE

Nils Aulie (Supply Chain Manager i Norgips), Josefine Smith Brekke (Head of operations and marketing), Jørgen Fredriksen (Chief Design Officer) og Herman Persen Fostvedt (Head of supply chain and business) foto: Ida Hatlebrekke.

Looping ble medlem i Emballasjeforeningen høsten 2019 og utvikler miljøvennlig transportemballasje til byggebransjen, der gjenbruk leveres som en tjeneste. Ombruksemballasjen benyttes av flere av Norges største entreprenører, i tillegg til de største utleierne av moduler.

Vant konkurranse

En stor del av avfallet fra byggeplasser består av emballasje som brukes for å beskytte materialer og produkter. Gjennom en plan- og designkonkurranse har Bærum kommune utfordret markedet til å finne nye løsninger for å redusere avfall fra emballasje.

Looping AS gikk til topps i konkurransen, som totalt besto av fem deltagere, blant dem konsulentgiganten Sweco, og designbyråer som Designit og Pivot Industridesign. Kriteriene i konkurransen var grad av innovasjon, kostnadseffektivitet, fleksibilitet, gjennomførbarhet, bruksområde og forventede miljøeffekter.

– Dette er selvsagt kjempegøy. Vi har møtt tøff konkurranse med andre dyktige design- og utviklingsmiljøer, så denne seieren er en bekreftelse på at vi har klart å tenke kreativt og helhetlig på design og forretningsmodell, sier Herman Persen Fostvedt, som var prosjektleder for designkonkurransen i Looping. Prisen var på 300.000 kroner.

Vil gjøre gjenbruksmodellen skalerbar og lønnsom

Ambisjonen for Looping er å gjøre gjenbruksmodellen skalerbar og lønnsom i bransjer og industrier der engangsplast er et betydelig avfallsproblem. Gjennom egenutviklet teknologi har selskapet en unik plattform for logistikk og vareflyt som gir dem kontroll og oversikt i alle ledd av verdikjeden.

I løpet av de siste 40 årene har årlig utvinning av materialer mer enn tredoblet seg, der plast står for en betydelig andel av de globale CO2-utslippene. Men dessverre blir kun 9 prosent av materialene resirkulert.

Derfor utvikler Looping sirkulære løsninger der materialer holdes i omløp uten å miste verdi, men brukes igjen på nye nytteområder med forlenget levetid. Denne utnyttelsen av ressursene gir lavt fotavtrykk ved å forebygge avfall, fastslår Looping.

GJENBRUK AV EMBALLASJE

Emballasjeforeningen: Dere satser på gjenbruk av emballasje, noe EU oppfordrer til. Hvorfor er det så få aktører som gjør som dere, tror du?

– Dette har å gjøre med flere ting, Det handler ikke bare om å putte et produkt inn i et eksisterende sortiment. Man er avhengig av å bygge produkter, produksjon, leveranse og tjenestemodell som er designet for gjenbruk, forklarer Herman Persen Fostvedt.

– I dagens modeller produserer man et produkt og leverer det fra seg. Da er det noen andre sitt ansvar.  For å lykkes med gjenbruksemballasje er man mer eller mindre avhengige av å ansvarliggjøre seg selv som produsent.

– Man må bygge opp en forretningsmodell som gir insentiver for å øke gjenbruk av produkter av høy kvalitet, fremfor å selge store volumer av produkter av dårlig kvalitet. Videre handler det om å faktisk gjøre gjenbruket mulig. Blant annet er det kritisk med en fungerende logistikk, der emballasjeproduktene faktisk returneres.

– Det er også viktig at man forholder seg til at  emballasje har en verdi, både når man håndterer den manuelt, men også når det gjelder teknologi og produktsporing. Det er kritisk å holde kontroll over hvor produktene befinner seg og hvordan de behandles, dersom man skal lykkes med gjenbruk.

– Oppsummert tror jeg det er så få aktører som gjør dette fordi stiene ikke er gått opp, og det er utfordrende å se hvor man skal begynne.

Emb: – Opplever dere økende interesse for gjenbruk av emballasje?

– På tross av ovennevnte problemstillinger gjør vi det. Som du nevner oppfordrer EU sterkt til gjenbruk, og dette er noe som kommer på dagsordenen i økende grad hos flere og flere bedrifter. Vi har fått henvendelser fra aktører lang utenfor vårt primærmarked – bygg og anleggsbransjen – og sitter med den noe uvanlige utfordringen å prøve å prioritere disse henvendelsene etter hva vi tror kan gjennomføres først.

– Vår ambisjon er å bli et selskap som muliggjør gjenbruk i stor skala, noe som strekker seg langt utover enkel manuell emballering, men som i stor grad vil dreie seg om logistikk, produkt og teknologiutvikling.

– Da er det gøy å møte denne interessen med løsninger som ikke bare vil bidra til å redusere avfall og plastbruk, men som også kan øke kundenes konkurransedyktighet gjennom å redusere tid og kostnader brukt på emballering

Emb: Hva betyr det for dere å vinne en offentlig designkonkurranse for emballasje?

– Det er utrolig moro! Ikke bare for vår del, men det at det offentlige arrangerer sånne konkurranser viser at ting er i ferd med å skje. Denne konkurransen er et eksempel på hvordan det offentlige kan utfordre markedet til å lage sirkulære løsninger som løser konkrete problemer.

– Her er det et enormt ubenyttet potensial og vi håper kanskje regjeringen i sin kommende strategi vil vurdere å ta inspirasjon av EU som vil legge inn minimumskrav til grønne offentlige anskaffelser.

Emb: I hvilken grad har byggebransjen vært rammet av COVID-19?

Det har definitivt vært en utfordrende tid for store deler av bransjen, med permitteringer og nedgang i omsetning hos mange aktører. På tross av dette har vi sett en velvilje til å inngå samarbeid, og at flere aktører ser behov for å tenke nytt og utnytte ressurser bedre.

Emb: 2020 ble at annerledes år. Har dere rukket å bli kjent med flere aktører i emballasjebransjen som medlem hos oss?

Vi har hatt stor glede av å bli introdusert til noen av de andre medlemmene gjennom styringsgruppen i Circular Packaging Cluster. Vi ser også frem til et spennende år og nye samarbeid med de øvrige medlemmene, der det ikke skorter på ambisjoner.

– Det føles motiverende å være en del av en klynge som har som visjon om å skape verdens mest bærekraftige verdikjede for emballasje. Det er hårete, men ikke umulig. Norge har fått det til før gjennom etablering av pantesystemet og samles de rette kreftene har vi tro på sirkulærøkonomi kan bli mer enn et buzzord i norsk kontekst.

Herman Persen Fostvedt, Head of Supply Chain and Business Development, (foto:Jørgen Fredriksen).

Selskapet ble etablert i 2017

Looping ble etablert i 2017 av Jens Brustad under navnet Norsk Gjenbruk AS. Gründeren kjørte forbi byggeplasser som florerte av store byggemoduler pakket i engangsplast og ble ivrig etter å løse problemet. Han spurte flere selskaper om de kunne være villige til å delta i et prosjekt som skulle lede frem til en rimeligere og mer miljøvennlig emballasje for deres moduler.

Ramirent takket ja. Etter en periode med testing og utvikling kunne utleieselskapet benytte en ny type emballasje på sine nesten 7.000 moduler som fraktes på norske veier. Resultatet av prosjektet ble en ny type ombruksemballasje som sparte miljøet for over 30 tonn med engangsplast.

Looping har nå seks ansatte i Norge og en egen produksjonsenhet i Litauen med fem ansatte. Jens-Kristian Brustad eier majoriteten i selskapet, som vokser raskt og nå har  85 prosent av markedet for modulcover i Norge.

Har du et tips eller en historie å fortelle?
Kontakt  kommunikasjonsleder Per Øyvind Nordberg i Emballasjeforeningen

mobil: 413 28 334