For at norske aktører skal gjøre seg sterkere gjeldende i europeisk forskning og innovasjon, lyser BIONÆR ut forsterkningsmidler.

Bedrifter som får prosjekter i 2016-utlysningen som tematisk ligger innenfor BIONÆRs ansvarsområde kan søke.

Skal stimulere til å ta større roller
Utlysningen skal være et virkemiddel som bidrar til at norske forskere, bedrifter og andre aktører som deltar i Horisont 2020-søknader innenfor samfunnsutfordring nummer 2 (SC 2, Food security, sustainable agriculture and forestry, marine and maritime and inland water research and the bioeconomy) tar på seg større roller i prosjektene.

Norske aktører som tar rollen som koordinator, arbeidspakkeleder eller oppgaveleder (task leader) i et prosjekt som finansieres under SC2 i Horisont 2020 på et tema som faller inn under BIONÆR sitt tematiske ansvarsområde, kan søke om ekstra midler.

Nasjonalt prosjekt
Midlene skal brukes til et selvstendig, nasjonalt prosjekt, og kan ikke brukes som tilleggsfinansiering av EU-prosjektets aktiviteter, det vil si midler til å gjøre det samme som i EU-prosjektet. Dette kan blant annet gjøres med aktiviteter som bidrar til å:

* styrke koordineringen fra norsk side
* utvide prosjektets norske bidrag
* etablere nasjonale nettverk i forbindelse med EU-prosjektet
* arrangere workshops
* evt. andre relevante aktiviteter

– Vi ser at norske forskere absolutt er på banen når det gjelder å skrive søknader, men vi ønsker å stimulere til at de tar på seg større roller og får mer påvirkning på utformingen av prosjektene, sier Gudrun Langthaler, nasjonal kontaktperson for dette området i Horisont 2020.

En foreløpig utlysning publiseres siste uka i januar. Selve utlysningen vil først bli gjort aktiv for opprettelse av søknader etter sommeren 2017, med søknadsfrist i løpet av november samme år.

Den nøyaktige datoen blir offentliggjort når Forskningsrådet offisielt fatter vedtak om søknadsfristene for 2017. De som kan søke er de som er partnere i et prosjekt som blir innvilget og starter opp etter utlysningene i arbeidsprogrammet for 2016. En tilsvarende utlysning er planlagt for temaene i 2017-delen av arbeidsprogrammet.

Emballasjerelaterte prosjekter
Her er noen av Horisont 2020-prosjektene som er mest aktuelle for brukere og produsenter av emballasje.

• Innovative solutions for sustainable food packaging – et prosjekt som skal demonstrere fordeler og bygge opp forbrukeraksept for smart emballasje. Her ønsker man å få med seg emballasje- og matprodusenter.
  • Natural foods with clean labels – et prosjekt der man forsker på om naturlig mat er sunnere og på å bygge opp forståelse for effekten av prosessering, emballering og lagring.
  • Innovative løsninger for foredling av sjømat – skal øke tryggheten ved prosessering av sjømat og vise hva emballasjen gjør for at sjømaten skal være trygg å spise.

I tillegg er det flere prosjekter som går på mat og helse, samt havbruk.

Hvem kan delta?
Som assosiert medlem i EU gjennom EØS er Norge sidestilt med EU-land. Norske aktører kan dermed søke støtte. Aktører fra tredjeland som er særskilt identifisert på egen liste i arbeidsprogrammet, kan også motta finansiering.

Som hovedregel kreves det at det i prosjekter deltar minst tre uavhengige juridiske personer fra tre forskjellige medlemsstater eller assosierte stater.

Fristen for å søke støtte utløper i mars 2016. Søk gjennom deltakerportalen