Fire norske bedrifter vant Worldstar-priser for sine emballasjeløsninger

SMurfit Kappa Norge, BAMA Packaging, Glomma Papp og Elopak ble utropt som vinnere da WorldStar-prisene 2022 ble annonsert før jul.

Det var 440 emballasjeartikler som kjempet for å få utmerkelsen WorldStar, og det ble delt ut 240 priser. 15. desember ble WorldStar-prisene for 2022 offentliggjort. Fra Norge blir Bama Packaging, Glomma Papp, Elopak og SMurfit Kappa Norge tildelt den gjeve emballasjeprisen.

Her er de norske vinnerne og juryens kommentarer:

BAMA Packaging: Ny emballasje for avokado

BAMA Packaging vant prisen med sin emballasje for avokado, som reduserer matsvinn, gir ferskere produkter og har en positiv innvirkning på miljøfotavtrykket for avokado.
Esken er fri for plast og laget av jomfruelige fibre. Emballasjen er en integrert løsning med et lokk som sitter fast basert på den aktuelle størrelsen på avokadoene.
Designen av lokket reduserer forbrukernes mulighet for å skade avokadoene ved å trykke og klemme på dem i butikken og holder produktet på plass under håndtering og i transport. Informasjon kan trykkes på emballasjen, uten behov for etikett.

Glomma Papp: Planter per post

Dette er en velfungerende og intelligent løsning og et stort fremskritt når det gjelder postforsendelse av et ganskevanskelig og utfordrende produkt; levende og voksende planter. Emballasjen har en struktur som holder den levende planten fast på sin plass og også sørger for at blomsterjorden blir i potten. Eskens kanter på toppen forhindrer at innholdet faller ut og gjør strukturen sterkere. Juryen ser et godt marked for denne innovative emballasjeløsningen, men instruksjoner om hvordan den åpnes bør legges til.

Elopak Pure-Pak Imagine

En moderne versjon av den originale Pure-Pak-kartongen som er lett å åpne og helle fra ve hjelp av en løsning med brettelinjer. Kartongen har ingen plastskrukork, og den nye åpningen er intuitiv for forbrukeren å åpne og lage en slags trakt for enkel helling. Brettelinjene lar forbrukerne klemme ut de siste dråpene av emballasjen og brette den for effektiv gjenvinning. Slik enkel og smart design endrer kartongens brukervennlighet uten ekstra kostnader.

Smurfit Kappa Norge – bærekraftig emballasje for fersk fisk

Esken til Bömlo Criterion fra Bremnes Seashore har smart design og en fasong som er optimert fisken og pallestørrelsen. Den erstatter en tidligere EPS-løsning og sparer plass ved at den kan transporteres flat. Emballasjen sørger for at fisken og isen er stabil under transport og kan gjenvinnes etter bruk. Emballasjen sikrer god kjølekjede og presenterer produktet på en fin måte. Den kan bidra til å styrke merkevarens bærekraftprofil under transport, håndtering og lagring. Emballasjen er utviklet for å møte kravene under den lange transporten fra Norge til eksklusive restauranter i Sør-Europa.

Smurfit Kappa Sverige & Norge vant også WorldStar for en papirbasert takarmatur som erstatter plate- og plastkonstruksjoner og en plassbesparende transportemballasje som med noen håndgrep kan forandres til et attraktivt butikkdisplay for sjokoladeplater. Les mer om disse produktene i vår omtale av ScanStar-vinnerne.

Vi tar også med at DS Smith Denmark vant WorldStar for sin emballasje til transport av dørhåndtak.

Vi gratulerer!

WorldStar utdeles årlig av World Packaging Organisation. For å delta i konkurransen må emballasjen ha vunnet en nasjonal eller regional konkurranse. Bidragene bedømmes av en internasjonal jury. Direktør i Emballasjeforeningen, Kari Bunes, er norsk representant i juryen.

I Norden er det kun vinnere av ScanStar-prisen som kan delta i WorldStar, og Emballasjeforeningen velger norsk representant i Scanstar-juryen. Ole Anton Bakke, emballasjesjef i Jotun har vært norsk juryrepresentant de siste årene.

ScanStar-konkurransen arrangeres av Scandinavian Packaging Association, og de norske medlemslandene alternerer på åarrangerer konkurranse. I 2022 er det igjen Emballasjeforeningens tur, og prisene skal deles ut på Emballasjedagene. 10. november.

PROGRAM-PRISER OG PÅMELDING

23. apr 2024 - 25. apr 2024Seafood Expo GlobalFIRA BARCELONA GRAN VIA VENUE