Med hovedkontor og produksjon i Sorø i Danmark har Kongskilde etablert seg med salgskontorer i Tyskland, Frankrike, Spania, Polen, Storbritannia, USA, Sør-Afrika og Thailand. Nå er de nytt medlem i Emballasjeforeningen.

Kongskilde Industries ble etablert i 1949 med produksjon av blåsemaskiner. Senere ble produktspektret utvidet med landbruksmaskiner og S-tiner. I 90-årene startet de opp med salg mot industri og begynte å kjøpe opp bedrifter rundt om i verden.

Selskapet har hatt flere eiere, men siden 2009 eies selskapet av DLG, som i 2016 omsatte for 49,0 milliarder DKK.

Pneumatisk transport
Tom Norderhaug forteller at selskapet kan tilby serviceavtaler og testfasiliteter i Sorø i Danmark.

– Kongskilde Industries A/S har siden 1993 beskjeftiget seg med salg, utvikling og fremstilling av utstyr til pneumatisk transport av prosessavfall i plast-, papir- og emballasjeindustrien, forklarer Tom Norderhaug, Area Sales Manager for Norge, Sverige og Finland.

Kongkildes utstyr bidrar til rent fabrikkmiljø og effektiv behandling av prosessavfallet.

– Fordelene med pneumatisk transport fra Kongskilde er lave vedlikeholdskostnader og lavt energiforbruk. Du kan også spare eller unngå manuelt arbeid, forklarer Tom Norderhaug.

Han forteller at Kongskilde Industries A/S meldte seg inn i Emballasjeforeningen for å styrke sin tilstedeværelse i den skandinaviske emballasjeindustrien.

– Vi ønsket også å etablere et nettverk for samtidig å lære mer om de utfordringene som produsenter og brukere av emballasje har.

Aktiv FoU-avdeling
Tom Norderhaug forteller videre at Kongskilde har en aktiv FoU-avdeling og ønsker å gå samme vei som bransjen.

– Det betyr at vi søker erfaringer gjennom bransjens utvikling. Med dagens miljøutfordringer og priser på råvarer, er det viktig å resirkulere så mye material som mulig, sier han.

Kongskilde leverer også plastrensesystemer, og selskapets patenterte AirWash er det eneste avstøvningssystemet for plast på markedet som også kan transportere og separere samtidig.

Disse systemene brukes til å rense urenheter fra materialer og separere støv for å kunne gjenbruke restmaterialer i plastproduksjonen, for eksempel. – Med totrinns rengjøringsprosedyre er dette en nøyaktig avstøvningsprosess som eliminerer pelletering og reduserer prosesskostnader.

AirWash er designet for effektiv evakuering av material fra kverner, miksere og annet prosessutstyr ved bruk av en egen vifte, som også brukes til rengjøringsprosessen.

Følgende materialer fungerer godt med AirWash;

PP
PET
PE
HDPE