Skanem er tilbake som medlem

Maryne Lemvik, konsernsjef i Skanem
Med mer enn 100 års erfaring, ønsker Skanem å bruke sitt medlemskap til å hjelpe andre bedrifter med industrialisering og internasjonalisering av emballasje.

Skanem er en internasjonal emballasjeaktør som har holdt på i mer enn 100 år, og de siste 20 årene har de spesialisert seg på etikettfeltet.

Skanem er nok ikke et nytt navn for våre medlemmer, for de ble først med i Emballasjeforeningen på 80-tallet, og var det fram til de solgte sine europeiske virksomheter til MCC Label i desember 2021. Det daværende medlemskapet ble med på salget.

En ny reise venter

Maryne Lemvik, konsernsjef i Skanem, forteller at de gleder seg over å igjen være medlem og få ta del i nettverket.

– Det er en nye reise vi ser foran oss, hvor vi kan få masse faglig påfyll og møte de flinke folkene i foreningen. I tillegg vil vi være tett på alle endringene som kommer fra blant annet EU som påvirker emballasjebransjen. For Skanem er det viktig å være oppdaterte og delta i debatter og diskusjoner, sier hun.

Prioriterer Skandinavia i første omgang

Skanem har kanskje solgt de europeiske bedriftene sine, men de er fortsatt store aktører i India og Afrika. Dette, forteller Lemvik, er en av deres største styrker:

– Siden vi er sterkt representert internasjonalt, betyr det at vi er oppdaterte på trender, markeds- og kundebehov utenfor Norge. På den måten kan vi bidra med internasjonalisering av emballasje. I tillegg har vi jobbet mye med industrialisering og kommersialisering av produkter og prosjekter.

Etter salget til MCC, må Skanem nå bygge seg opp igjen på nytt i Europa. Dette arbeidet starter i Skandinavia, med fokus på emballasje fremfor etiketter.

– Vi ser etter løsninger og produkter som er fremtidsrettede, som kan inngå i en sirkulær økonomi. For oss handler det ikke om plast eller papp, for vi mener begge deler blir viktige i framtiden. Vår tilnærming handler mer om bærekraft og hvorvidt en sirkulær tilnærming kan adopteres, sier hun, og legger til:

– Vi satser også mye i India og Afrika, der vokser det veldig fort, og det er kjekt å jobbe steder hvor det er mange muligheter.

Vi ønsker Skanem hjertelig velkommen tilbake i Emballasjeforeningen.