Lærdal Medical setter sterkt fokus på bærekraftig emballasje

Over 600 dedikerte ansatte jobber med global design, service design og utvikling av produkter og programvare hos Lærdal Medical, som har hovedkontor i Stavanger og nylig ble medlem i Emballasjeforeningen.

Lærdal Medical er verdensledende når det gjelder helseutdanning og gjenoppliving. Selskapet har jobbet hardt med å utvikle en emballasjetilnærming med mål om at all emballasje skal være så bærekraftig som mulig uten å kompromisse med holdbarhet og kvalitet.

Sirkulær og lavkarbon emballasje

De jobber målrettet med sirkulær og lavkarbon emballasje for alle produkter.

-Vi sentraliserer  ansvaret og eierskapet for emballasje, men produktene vil fortsatt bli utviklet verden rundt, sier Göran  Mikaelsson, leder for emballasjeutvikling i Stavanger.

– Vi er et selskap med mål om å forbedre oss og legger stor vekt på den reelle innvirkningen. Mot 2030 skal vi være karbonnøytrale, forklarer han.

Anslagsvis har 500 millioner mennesker fått opplæring i gjenoppliving med dukker fra Lærdal.

Fra leker til treningsdukker

Familiebedriften ble etablert av Åsmund Lærdal i 1940 som produsent av barnebøker og leker med mål om å glede barn. Over 100 millioner Tomte-biler ble solgt i 100 land. Deres pionerarbeid med myk plast skulle senere bli brukt til å produsere den første dukken som ble brukt tå trene på gjenoppliving. Det ble et vendepunkt for Lærdal.

Åsmunds sønn Tore Lærdal tok over selskapet bare 19 år gammel i 1980. Den amerikanske Heart Association har estimert at over 500 millioner mennesker har fått opplæring med Lærdals Anne-dukker.

Målet er å hjelpe til med å redde 1 million liv hvert år

I dag har Lærdal en visjon om at ingen unødvendig  skal behøve å miste livet eller bli funksjonshemmet  under fødsel, brå sykdom eller ulykker. De har satt seg  mål om å bidra til å redde en million li årlig innen 2030.

-Lærdal er en stor aktør i sitt område med tilstedeværelse i 26 land og distribusjon i over 50 land, sier Göran Mikaelsson.

Innebygget bærekraft

Han forteller at siden 60-tallet har selskapet vært gode på å utvikle bærekraftig emballasje som er en del av produktet og beskytter det godt.

-Men vi har innsett at vi kan bli bedre på å utvikle emballasje med en visuell profil som viser tydelig at produktet kommer fra Lærdal Medical. Vi vil gjøre noe med dette ved å fortsette med å utvikle produkter sentralt med godt uttenkte løsninger og utvikle vår egen emballasje som produseres for oss av vår leverandør.

Rådet til å bli medlem av Emballasjeforeningen

Mikaelsson sier at han som leder for utviklingsavdelingen i selskapet måtte innse at han trengte å utvide sin ekspertise og basiskunnskap om emballering. Han fulgte tips fra  tips fra industridesigner Bjørn Heggdal i Bynorth og Grønn Punkt Norge om å undersøke  utdanningstilbudet til  Emballasjeforeningen.

Nå deltar han i klasse 52 på Emballasjeskolen. – Der får jeg eksakt den breddekspertisen om emballasje som jeg så etter, sier han.

Tester alternativer til plastemballasje

Kundene stiller krav til emballasjen selskapet bruker, og mange vil ha plastfrie løsninger.

-Vi Vi vil gjerne bruke plast der det er fornuftig,  sett fra et miljømessig perspektiv, men i dag har denne emballasjen et ufortjent dårlig rykte. Vi vet at plastemballasje er et bærekraftig valg som ivaretar miljøet når den håndteres riktig.

– Men dette blir ikke forstått av markedet. Når det er sagt er det mange eksempler på bruksområder der vi har fjernet plast helt og andre der plastmengden kan reduseres betydelig, uten å kompromisse med brukervennligheten.

– Så arbeidet med å redusere bruken av plast er et initiativ vi ser store fordeler med. I tillegg leverer vi tillegg selger vi i mange forskjellige  land, så det som er et fungerer godt her, som plastbæreposer, kan ende opp i elver ørkener i andre land. Nye regler krever også at bruken av plast skal reduseres, så firmaet jobber for å være i forkant av disse kravene.

Resirkulert plast

– Vi har testet bruk av resirkulert plast fra gjenvinningsstasjonen IVAR i Stavanger. Det fungerte, og vi har materialer en god stund til dette formålet. Spørsmålet er om vi kan få tak i brukbare fraksjoner til andre formål, forklarer han.

Arbeidet med å hjelpe til å redde liv kommer foran alt annet hos Lærdal Medical.

-Jeg har vært i utviklingsmøter der prosjektlederen ført ville vite om det nyutviklede produktet kunne redde liv, før han ville se på kostnadene, konkluderer Mikaelsson.

Vi ønsker Lærdal Medical velkommen som medlem i Emballasjeforeningen.