17 nye Scanstars ble kåret under jurymøtet hos Emballasjeforeningen 17.-18. august

I alt var 29 emballasjer meldt på til konkurransen, og de representerte et bredt spekter av emballasjeindustrien: Logistikkløsninger, mat- og drikkeemballasje, gaveemballasje og displayer fra både små og store bedrifter. Alle de innsendte emballasjene hadde høy kvalitet, og jurymedlemmene fikk en vanskelig jobb med å plukke ut vinnerne.

Fem norske Scanstars

I fjor ble det valgt ut 14 vinnere av totalt 32 innsendte emballasjer, og det viser at kvaliteten på bidragene var ekstra høy i år. Det var flest påmeldte bidrag og vinnere fra Finland og Sverige, mens Danmark ble uten vinnere i år. Det ble påmeldt seks emballasjer fra Norge, og fem av dem fikk prisen. Det vitner også om høy kvalitet, selv om vi gjerne skulle sett enda flere deltakere fra Norge.

Vi gratulerer Ranheim Paper & Board, VPK, Glomma Papp og Raja (2 scanstars) med prisene! Prisutdelingen for  Scanstar skjer i år på Emballasjedagene 10. november, og alle vinnerne blir invitert dit.

Nordisk konkurranse med «billett» til WorldStar

Scanstar er en nordisk emballasjekonkurranse som gir vinnerne rett til å delta videre i WorldStar. Alle typer emballasje i alle slags materialer kan delta, og regelverket er såpass romslig at også emballasje produsert utenfor Norden kan delta, så lenge den er bestilt av en nordisk bedrift.

Vi ønsker årets ScanStar lykke til i den verdensomspennende konkurransen som arrangeres a WPO, World Packaging Organisation.

Både i år og i fjor har rundt 30 emballasjer deltatt i Scanstar. Dette er et høyt antall bidrag men, en det var nok større variasjon i representerte emballasjematerialer for noen få år tilbake.

.Scanstar-konkurransen arrangeres i regi  av SPA, Scandinavian  Packaging Association og arrangeres på rundgang i de nordiske emballasjeforeningene. I år var det Emballasjeforeningens tur.

Juryyen besto av Antro Säliä, SPA observer, Lars Lavrsen, Toms Gruppen, Danmark, Ole Anton Bakke, Jotun.Norge, Lars Windeman, Pacudo, Sverige, og Oona.casalegno, Senior Lecturer in LAB University of Applied Sciences (Finland) Per Øyvind Nordberg, Emballasjeforeningen, ledet møtet.

Se alle vinnerne og juryens kommentarer til årets Scanstars

04. okt 2022 - 07. okt 2022Scanpack i GöteborgSvenska Mässan
26. okt 2022Kjemidagen 2022NTNU Trondheim
10. nov 2022 - 11. nov 2022Emballasjedagene 2022Scandic Park Sandefjord