Sjømatproduksjon og – eksport er en stor og viktig norsk næring, med bærekraft høyt på agendaen. Dette seminaret vil rette søkelyset mot hvordan emballasjen kan både være mest mulig bærekraftig i seg selv og hvordan den gjennom kan bidra til å redusere matsvinnet og effektivisere transporten.
INNSIKT
Ingen bestrider viktigheten av bærekraftig sjømatproduksjon, og denne sammenhengen er emballasje et sentralt tema, både for næringen, kundene og politikerne.
På seminaret Sjømatemballering – Hvordan pakke bærekraftig? presenteres de seneste resultatene fra forskningen på bærekraftig sjømatemballasje. Deriblant de mest matnyttige resultatene fra innovasjonsprosjektet SeaPack.
Vi får innsikt i hva både barn og voksne mener om matemballasje og hva slags emballasje de ønsker seg. Vi får også høre Robin Dale Oen fortelle om hvordan The Dale Oen Experience ved å aktivisere barn og unge i naturen får dem til å oppleve mestring, bli glade i naturen og dermed opptatt av en bærekraftig utvikling.
PROGRAM OG PÅMELDING
Preliminært program
Registrering fra 9.30 – Start 10.00
Velkommen
Plasten og havet
- Regjeringens satsing på havet og tiltak mot plast og marin forsøpling
ved Nærings- og fiskeridepartementet - Barn og unges engasjement for maritimt miljøvern og plast i havet
ved Robin Dale Oen - Utfordringer for bærekraftig sjømatproduksjon
ved Sjømat Norge
Lunsj 11.30 – 12.30
Emballasjen – Mindre plast og mer gjenbruk
- Gode emballasjeløsninger for sjømatnæringen, om blant annet materialvalg og pakningsstørrelse
ved Marit Kvalvåg Pettersen, Nofima - Redusert plastforbruk og gjenbrukskasser sparer både kostnader og miljø
ved Pål Storø, SalMar - Hva gjør gjenbrukskassene mer bærekraftige enn engangsløsninger?
Livsløpsanalyser ved Ellen Soldal, Østfoldforskning. - Fremtidens emballasje om trender, muligheter og utfordringer
ved Trond Olsen, Multivac
Kaffepause 14.00 – 14.20
Hva mener forbrukerne?
- Hva betyr designen for forbrukerne, og hvor opptatt er de av bærekraftig emballasje?
ved Sofie Østergaard, Norgesmøllene. - Hva slags emballasje foretrekker for forbrukerne?
ved Mari Gaarder, Nofima, - Kundene vil gjerne unngå både plast og matsvinn
ved Marna Kotte, Rema 1000.
Avslutning og oppsummering
Slutt 15.30
Pris: kr 1.100,-
Påmeldingsfrist 5. mars