A PLASTIC PROMISE
Hvilken rolle har privat sektor?

Oslo kommune lanserer Plastmanifest

Oslo Kommune, Oslo Business Region og Emballasjeforeningen arrangerer et seminar om hva privat sektor kan gjøre for å redusere unødvendig bruk av plast og unngå marin forsøpling – ved å være plastsmarte.

When:
24. september 2019 @ 13:30 – 15:30
2019-09-24T13:30:00+02:00
2019-09-24T15:30:00+02:00
Where:
Amerikalinjen
Jernbanetorget
Oslo

PRIVAT SEKTOR SPILLER EN SENTRAL ROLLE

Anja Stokkan, plastkoordinator i Oslo kommune.
– Målet er at næringslivsaktører i Oslo skal bidra til løsninger på plastutfordringene, sier Anja Stokkan,.

– Privat sektor spiller en sentral rolle når det gjelder å designe produkter for gjenvinning, å påvirke produksjonen, begrense avfall og sikre at avfall håndteres på en bærekraftig måte, sier Anja Stokkan, plastkoordinator i Oslo Kommune.

På seminaret får publikum høre hva privat sektor kan bidra med når det gjelder smart bruk av plast, Her får man også en oppdatering fra en norsk ekspertgruppe om engangsplast – en gruppe som er opprettet av Klima- og miljøministeren for å sikre bedre samarbeid i privat sektor.

Her vil også Ellen Behrens, direktør bærekraft Orkla ASA og leder for Forum for sirkulær plastemballasje presentere Veikartet for sirkulær plastemballasje som ble overlevert til Ola Elvestuen på Arendalsuka.

Det blir mulig å signere Oslos plastmanifest

– Oslo kommune ønsker med dette plastmanifestet å oppfordre næringslivet til å bli med på Oslos plastsatsning for å ta bedre og mer miljøvennlige valg i egen virksomhet og næring for å bidra til å forhindre marin forsøpling og unødvendig bruk av plast, forteller Anja Stokkan.

Hensikten med plastmanifestet er å få næringslivsaktører til å forplikte seg til en rekke tiltak de selv kan ta i egen virksomhet.

– Målet er at næringslivsaktører i Oslo skal bidra til løsninger på plastutfordringene og iverksette tiltak, metoder og systemer som reduserer unødvendig bruk og plastforurensning i Oslo og som potensielt også kan overføres nasjonalt og globalt, sier Anja Stokkan

Hun forteller at manifestet vil bli tilgjengelig på Oslo kommunes nettsider og lanseres under seminaret.

– Vil leverandører som signerer plastmanifestet bli foretrukket av Oslo kommune?

– Nei, ikke eksplisitt, det har vi ikke lov til, men implisitt ja.

– Med tanke på at vi jobber for å sørge for at vi også kjøper smart i kommunen og setter krav som gjør at vi bidrar til mer plast-smarte innkjøp og produkter, så kan man jo se for seg at aktører som jobber for å forbedre produkter og tjenester, og utvikler gode alternativer til unødvendig plast faktisk har et konkurransefortrinn i anbudsrunder med kommunen.

Det vil blir også presentert eksempler fra forskjellige sektorer som allerede arbeider med saker som omfatter plast i privat sektor.

– Ved å delta på dette arrangementet vil deltakerne lære, bli motiverte og få med seg verktøy som kan hjelpe dem å gjennomføre tiltak for å redusere unødvendig bruk av plast og unngå forurensning, avslutter Anja Stokkan.

Program:

13.30 – Registration opens

14.00 – Opening and welcome by the Vice Mayor for Environment and Transportation – Lan Marie Nguyen Berg.

Part 1

14.05 – EU single use plastic Directive – expert group report, Norwaste

14.20 – Launch of Oslo’s Plastic Manifesto for the private sector – Plastic Coordinator, Anja Stokkan, the City of Oslo, Agency for Urban Development.

14.30 – The transition to a circular plastic packaging – providing solutions and measures. Vice President Sustainability, Ellen Behrens, Orkla / Forum for Circular Packaging.

14.40 – European Green Capital – Involving the private sector. Senior Project Manager, Claire McAree, Oslo Business Region.

Part 2

Sharing practical and solid experience – opportunities and challenges – from the private sector itself!

14.50 – Recycled plastic packaging, how hard can it be? Sustainability Innovation Manager, Bård Bringsrud Svendsen, Orkla.

15.00 – TBA

15.10 – TBA

15.20 – TBA

15.30 – Closing words by moderator

Lan Marie Nguyen Berg
Ellen Behrens,direktør for bærekraft i Orkla.
Bård Bringsrud Svensen, Orkla.

Du finner mer informasjon og påmelding ved å klikke på linken under.

Kurs og arrangement
Emballasjedagene 2018