Firmabeskrivelse

Baca Plastindustri AS ble grunnlagt i 1948, og var blant de første i Norge til å ta i bruk innovative metoder og moderne utstyr for produksjon av plastfolie.

Pionérånden har vært sterkt til stede i alle disse årene og er det fortsatt, noe som har gitt bedriften en unik kompetanse når det gjelder fremstilling og bearbeiding av plastfolier til mange formål. Baca er et heleid norsk selskap, med ca. 40 medarbeidere.

Produktsjef i Baca, Geir Frode Vik, forteller at de i produksjonen benytter materialer som PELD, PEMO, PEHD, HIPS, CPP, BOPP og PO-folier.

Produktene kan deles opp i følgende produktgrupper:

• Plastemballasje til bakeribransjen
  • Plastemballasje til fiskeoppdrett og fiskeindustri
  • Byggfolier
  • Landbruksfolier
  • Emballasjefolier, som bl.a. pallehetter og krympefolier
  • Industrisekker med og uten trykk
  • Plastposer, bæreposer og avfallssekker
  • Strekkfilm

– Vi er EK-godkjent, det vil si at plastfolien vår er godkjent som emballasje for næringsmidler. Vi har også Teknisk godkjenning (TG) fra SINTEF for dampsperrene våre. Alle råstoffer vi bruker, farger og additiver er sertifisert og godkjent gjennom Emballasjekonvensjonen. Sertifikatet blir oppdatert hvert annet år, sier Vik.

Han forteller videre at det for tiden er næringsmiddelindustrien de har størst fokus på i Baca.

– Bakeribransjen er et av de områdene vi har investert både tid, mannskap og maskiner til de senere årene.

Vi kan trykke med opp til åtte farger på filmene våre. Metoden er flexo, som gir tilnærmet fototrykk, forteller Vik.

– Sammen med råstoffleverandørene våre, har vi også utviklet filmtyper som er tynnere og lettere, men like sterke. Eksempler på dette er våre standard bæreposer, med tykkelse ned mot 30 my – en vektreduksjon på nesten 40 % mot tidligere, sier han.

Adresseinformasjon

Ulsmågvegen 20