Podkast

Ønsker du oppdatering om emballasje og emballering?

Plastforsøpling er et økende problem Vi har alle et ansvar - vi tar vårt på alvor

Emballasjeforeningen opprettet Forum for sirkulær plastemballasje i 2018, der store deler av verdikjeden er representert. Hovedoppgaven var å lage et veikart for hvordan en sirkulær kjede for plastemballasje kan bygges opp i Norge. Veikartet ble lansert sommeren 2019, men arbeidet fortsetter med å implementere tiltak.

Forskning og innovasjon

Emballasjeforsk Nettverket for forskningsbasert innovasjon innenfor emballering.

Forumet skal arbeide for å fremme forskning og utvikling innen emballasje og emballering, med hovedvekt på næringsmidler

Ofte stilte spørsmål

Ordet kommer fra det franske ordet «emballage», som betyr «pakke i ball» og stammer fra tiden da man begynte å pakke og levere ting i sekker (1400-1500-tallet). Les mer om emballasje her.

Load More

I dagens verdikjeder for dagligvarer og detaljhandel blir produktene utsatt for automatisk håndtering under lagring og transport i varierende miljøer og temperaturer. Emballasjen beskytter produktene mot skader og påvirkning utenfra. I butikkhyllene og hjemme hos forbrukerne beskytter emballasjen matvaren mot for eksempel lys, uønsket oksygengjennomtrengning og uttørring, slik at den opprettholder god smak og kvalitet og er trygg å spise.  Emballasjen er også en informasjonsbærer gjennom verdikjeden og gjør varen salgbar. Les mer om dette på vår blogg.

Load More

Som en nødvendig del av produktet, bidrar emballasjen til å beskytte varen slik at den ikke blir ødelagt på sin vei til forbruker. Den forlenger også holdbarheten på matvarer, slik at matsvinnet reduseres. Livssyklusanalyser foretatt av Norsus viser at emballasjen står for kun 2-20 prosent av produktets totale klimafotavtrykk. Å bruke litt emballasje for å forhindre brekkasje og svinn kan forsvares utfra et miljøhensyn, så lenge emballasjen blir levert til gjenvinning etter bruk. Les mer om dette her.

Load More

12. okt 2020 - 15. okt 2020Oppstart Emballasjeskolen klasse 50Scandic City Fredrikstad
14. okt 2020Bærekraftig emballasje i søkelyset på temadag i OsloFelix Konferansesenter
19. nov 2020 - 20. nov 2020Emballasjedagene 2020Scandic Park Sandefjord