Emballasje

Emballasje og miljø

Emballasjehistorikk

Den første emballasjen som ble laget kan tidfestes tilbake til 6000-7000 år før Kristus. Industriell fremstilling av glassemballasje startet i Norge på 1700-tallet.

For 30-40 år siden ble Norden regnet som en ledende region i emballasjeutvikling. Selv om det kontinuerlig foregår mye spennende både hos oss og i våre naboland, er dette en posisjon vi sannsynligvis ikke får tilbake.

Den internasjonale emballasjehistorien viser til at menneskene, i likhet med dyrene, alltid har sett det formålstjenlig å pakke inn næringsmidler for å bevare og lagre.

Holdbarhet

For eksempel spinner edderkoppen et nett rundt den døde flua for å bevare føden til senere bruk, mens mennesket tidlig pakket inn kjøtt og fisk blant annet i palmeblader.

Vi prøvde oss frem og brukte det som ga best holdbarhet av de naturlige materialene.

Fra de første emballasjeprodukter med dyremager, leirkrukker og tretønner har emballasjens oppgave alltid vært å beskytte produktet på best mulig måte i forhold til ytre påvirkninger.

Nye løsninger

Med tiden har stadig nye materialer, emballasjeløsninger og krav kommet til.

Bedrifter setter store ressurser inn på å samordne økonomi, miljø, funksjonalitet, teknologi, emballasjedirektiv og produktpresentasjon slik at man får optimale løsninger.

Endrede demografiske strukturer, samfunnssyn, helse/ hygieneforskrifter samt økt handel, globalisering og konkurranse krever stadig nye og bedre emballasjeløsninger.

I takt med tiden utvikler emballasjen seg i stadig nye retninger.

Materialer

Emballasjens ulike funksjoner og bruksområder tilsier stor variasjon i materialbruk og utforming.

De mest brukte materialene er:

• brunt papir/ bølgepapp/ massivpapp
  • lettkartong
  • drikkekartong
  • plast (inkl isopor)
  • glass
  • metall (stål, blikk eller aluminum)
  • tre
  • kombinasjoner av materialer